Silver Spirit & Spur
Rolls-Royce Silver Spirit/Spur Det finns bilar som är dyrare, snabbare, mer tekniskt avancerade, exklusivare och långt mer handbyggda. Trots det finns det intet märke som på ett så helgjutet sätt representerar begrepp som kvalitet, stil, grundlig konstruktion . . . eller för att göra det lättare att sammanfatta: på ett sådant sätt är synonymt med begreppet "bilkultur". |
Den mäktiga kylaren som ritades i början på detta sekel har genom åren endast genomgått smärre förändring-ar. Förebilden - Parhtenontemplet på Akropolisklippan i Aten - som ritades ca 2 350 år tidigare står också kvar oförändrat, om än något angripet av dagens luftföroreningar. Men borde ha satsa på rostfritt istället. |
Klassisk ratt Den smäckra, svarta ratten är i sin utsökta enkelhet en prydnad för bilen. Ägare av tidigare generationer Rolls-Royce och Bentley känner direkt igen sig, skillnaden är bara att ratten numera är både smäckrare och mindre. På rattstången sitter till vänster körriktningsvisare som är kombinerad med vindrutespolare och vindrutetorkare, till höger automatlådans väljarspak som dessutom innehåller konstantfarthållaren. På förardörrens sida finns reglageknappar för alla fyra fön-sterhissarna. På mittkonsolen finns, förutom elbackspeglar-nas reglage också de sinnrika reglagen för den elektriska stolinställningen. Stolarna kan justeras i åtta olika riktningar och till varje stol finns dessutom möjlighet att programmera in inte mindre än fyra olika minnesfunktioner. Långt eller kort, tjock eller smal alla sitter kungligt väl i de fantastiska fåtöljerna i en Silver Spirits framsäte. En intressant finess är att omställningen med minnesfunk-tionen bara kan göras när bilen står stilla. Situationen man vill undvika är att en kortvuxen förare trycker på fel knapp och med obeveklig precision och elegant flyttas bort från ratten medan bilen rullar fram i hög fart. Vill man däremot ändra ryggstödslutningen eller något annat möte det inga hinder att man gör denna justering med de vanliga reglagen i de drygt 220 km/h som är elegantens toppfart. Mitt i instrumentpanelen sitter den andra synnerligen disku-tabla eftergiften för den flipperspelsteknik som härjar på allt fler bilars instrumentpaneler; en klocka med digital visning. Den känns felplacerad och borde naturligtvis ersättas av en klocka med analog visning som bättre harmonierade med de övriga instrumentens svarta tavlor och vita siffror. Enda ursäkten för den digitala klockan med ilsket gröna siffror är att den matchar yttertemperaturmätaren som sitter bredvid. Det är också intressant att konstatera att varvräknare saknas. Den som kör en Rolls-Royce behöver inte känna till hur många varv motorn gör, lika litet som fabriken fortfarande anser att det inte finns någon anledning att tala om annat än "tillräckligt" antal hästkrafter. Ett trendigt instrument som inte heller har någon plats på Rolls-Roycens instrumentpanel är econometern, alla gnetkörares bästa vän. Låt oss helt enkelt konstatera att den som oroar sig för bränsleförbrukningen helt enkelt har valt fle bil! Men oss entusiaster emellan kan det vara roligt att veta att man klarar sig på två liter milen vid blandad, värdig men långt ifrån långsam körning. "Den diskreta skönhetens charm" - här gestaltad av den läderdoftande och valnötspanelglänsande inredningen i en av världens bästa bilar. |
"Den diskreta skönhetens charm" - här gestaltad av den läderdoftande och valnötspanelglänsande inredningen i en av världens bästa bilar.
|
Glänsande träpaneler Ett annat dominerande inslag i en Silver Spirit är de hög-glanspolerade träpanelerna. Om man inte gör en särskild beställning levereras Silver Spirit med instrumentpanel i ådrad amerikansk valnöt. Panelen ser ut att vara gjord i ett stycke, men i själva verket handlar det om åtta olika fanérstycken som sammanfogats omärkligt på sju ställen. Den ådrade valnöten går igen i mittkonsolen och i baksätets pick-nickbord. Dörröverstyckenas horisontella ytor är gjorda i kalifornisk mörk valnöt och de vertikala ytorna i västafrikansk mahogny. Kombinationen går för övrigt igen i de så kallade "companion lights" med spegel och läslampa som sitter på bägge C-stolparnas insidor. Allt trä väljs med yttersta omsorg och bearbetas sedan hantverksmässigt. Alla bitar av respektive träslag väljs ur samma stock och överblivet material sparas för den hän-delse att en bil skulle behöva repareras. Om till exempel ett dörröverstycke skadas i samband med monteringen byts alla fyra automatiskt! Det finns kanske anledning att tro att det inte behöver hända särskilt ofta, hantverkarna hos Rolls-Royce arbetar på ett sätt som knappast ens världens ledan de möbelsnickare kan överträffa. Varje år köper Rolls-Royce avsevärda mängder ädelträ. Bara av det ådrade valnötsfanéret behöver man mer än 20 000 kvadratmeter årligen. Inredningen i övrigt domineras av det perfekta skinnarbetet som inte kan överträffas av vare sig biltllverkare eller möbel snickare. Hudarna köps från Conolly Bros som väljer dem med oerhörd omsorg och förädlar dem utan tanke på vare sig tid eller kostnader. Till varje bil får åtta kor, vanligen skandinaviska, sätta livet till. Anledningen till att man väljer hudar från våra breddgrader är att det finns få skadeinsekter och få taggtråds-stängsel hos oss. |
|
Åtrådd dam Om någon huligan tafsar på henne tjuter bilens signalhorn redan vid ett ganska milt närmande. Om huliganen försöker röva bort henne från Rolls-Roycekylaren försvinner hon helt enkelt rakt ner i den strama kylarens rostfria metall - bara invigda vet hur man åter lockar upp henne. |
|
Obesvarad fråga Motorn i sig är ett mästerverk, en bländande uppvisning i precisionstillverkning. Kontrollen är minutiös. Stora kompo-nenter som till exempel motorblocket eller vevaxeln, lagras i åtta veckor och kontrollmäts igen innan de monteras samman till det som så småningom skall bli en precisions-motor. Minsta lilla gjutna del kontrolleras och sprickindikeras |
![]() ![]() |
Bästa bromsarna De fyra skivbromsarna, vars helt oberoende system monteras under laboratoriemässiga förhållanden, gör att man stannar säkert även när man skyndar fram i de dryga 200 km/h som är toppfarten. |
|
Miljoninvestering Så till det kanske svåraste problemet för en blivande Rolls-Royceägare. Det räcker nämligen inte med att förstå sig på bilar och uppskatta det förnämsta hantverk på fyra hjul som finns att köpa, man måste också ha en plånbok av ganska avsevärd storlek. Den billigaste modellen, Silver Spirit, kostar drygt en miljon svenska kronor, Silver Spur med den längre hjulbasen som ger större baksäte betingar cirka 1,3 miljoner. Tycker man inte att priset är högt nog kan man naturligtvis tänka sig at gå vidare i prislistan; cabriolet-modellen Corniche Converible kostar cirka 1.650 000 kronor. |
![]() |
Mr Robinson, I presume . . . Text: Gunnar Elmgren |
|
Modellår | ROLLS-ROYCE | Antal |
SWB = Std Wheel Base | ||
1980-1989 | Silver Spirit | 8126 |
1990-1993 | Silver Spirit II | 1152 |
1994-1995 | Silver Spirit III | 234 |
1996-1997 | Silver Spirit (1996) | 145 |
LWB = Long Wheel Base | ||
1980-1989 | Silver Spur | 6214 |
1985 | Silver Spur Centenary | 1 |
1985 | Silver Spur Centenary Replica | 25 |
1990-1993 | Silver Spur II | 1658 |
1990-1991 | Mulliner Spur | 71 |
1994-1995 | Silver Spur III | 465 |
1995-1998 | Silver Dawn | 237 |
1995 | Flying Spur | 134 |
1996-2000 | Silver Spur (1996) | 802 |
Stretched Limousine | ||
1982-1987 | Silver Spur Limo. 36-inch stretch | 37 |
1985-1988 | Silver Spur Limo. 42-inch stretch | 63 |
1983 | Silver Spur Limo. 14-inch stretch | 1 |
1992-1993 | Silver Spur II Touring Limousine | 56 |
1994-1995 | Silver Spur III Touring Limousine | 36 |
1996&1998 | Silver Spur Touring Limousine | 9 |
1997-1998 | Touring Limousine 48-inch stretch | 3 |
1996-1999 | Park Ward Limousine | 49 |
1997-1999 | Silver Spur Division | 38 |
1998 | Silver Spur Non-Division | 20 |
1999 | Silver Spur Armoured | 1 |
Convertible | ||
1999-2002 | Corniche | 329 |
2002 | Corniche Last of Line | 45 |
Special editions and Dealer Limited Editions (DLE) | ||
1995 | Flying Spur Jack Barclay Special | 3 |
1996 | Silver Spur Springfield edition | 27 |
1996 | Silver Dawn Lauderdale Edition | 5 |
1997 | Silver Spur Lauderdale Edition | 10 |
1997 | Silver Spur Newport Beach | 2 |
1997 | Silver Spur Joanna Trading | 1 |
1997 | Silver Dawn Braman | 2 |
1997 | Silver Spur Cornes DLE | 6 |
1998 | Silver Spur Olympian | 2 |
Brunei Models | ||
1995-1997 | Phantom Royale | 6 |
1995 | Phantom Majestic | 4 |
1997 | Statesman | 2 |
1995-1997 | Silver Cloud Limousine | 4 |
1995 | Phantom V | 1 |
Info från www.rrsilverspirit.com/modellen/index.htm
Lämna förslag och tips
Förslag
Har du några förslag eller tips som du vill skicka in till RREC?
skicka dem till forslag@rrec.se
Galleri
Utforska
Upptäck skönheten hos Rolls-Royce genom vårt bildgalleri här på RREC. Bläddra igenom ögonblicken då elegans möter prestanda och varje bil berättar sin unika historia. Vår samling av bilder fångar ögonblick av tidlös skönhet och detaljerat hantverk.