Fråga När jag kör min bil och svänger på
ratten hörs ett knarrande ljud från motorn. Det blir också röda
oljefläckar under motorn?
Ditt problem sitter i styrservon. När du svänger belastas servopumpen
till
styrningen. Ett läckage på tryck- eller returslangen orsakar troligen
läckaget under motorn. Kontrollera slangarna och att de är ordentligt
fastdragna.
För att hitta läckaget, starta motorn och be någon vrid
ratten fram och tillbaka. Då kan du se var det läcker. Det skorrande
ljudet från pumpen när du svänger tyder på att pumpen har arbetat utan
hydraulolja och fått en
inre skada.
Det vanligaste felet på slangarna är att de har legat i mot någon vass
kant och skavts sönder. Du kan köpa en ny slang från någon av våra
märkesverkstäder eller åka till en firma som pressar hydraulslangar. Du
måste demontera och ta med den gamla slangen. De pressar en ny slang
till dig men använder ofta de gamla kopplingarna.
Det sitter en reducering på originalslangen från pumpens trycksida. Den
reducerar trycket samt minskar risken för tryckvibrationer på slangen.
Vibrationerna gör att ett lätt skorrande ljud kan uppstå vid belastning.
Ett gammalt bondknep om detta uppstår är att en vanlig slangklämma
monteras på slangen för att reducera trycket. Dra åt tills ljudet
slutar.
Du måste också låta göra en kontroll på hydraulpumpen. I förra numret
fick vi en fråga om ett problem med en växellåda till en Silver Shadow
vilken inte drev i D-läget. Det visade sig vara ett större haveri och en
läckande packbox. Lådan är nu renoverad men inte monterad. Det visade
sig vara
svårt att få fram en av packboxarna då det är en tidig fyrväxlad låda. |
|