Jag håller på att renovera motorn i min
Silver Cloud I, och undrar om du kan hjälpa mig med följande frågor?
1. Var kan jag köpa packningar?
2. Till vilket moment skall cylinderlockets bultar dras/spännas. Och
till
vilket moment skall vevstaksbultarna dras/spännas?
3. Vilkens olja är bäst att använda i motorn?
4. Är det möjligt att köra på blyfri bensin (95 eller 98) eller behöver
man
någon tillsats till det?
Svar
Fråga 1
Packningar kan du köpa på bland annat följande ställen
PIKAB
Murmästarvägen 21
127 35 Skärholmen
Tel: 08 603 37 50 Fax: 08603 37 80
email; service@picab.se
Grynning
Pl 3188
442 95 Kungälv
Tel: 0303 227413 Fax: 0303 227094
A. Rohdins Automobil Service AB
Industrigatan 7
46137 Trollhättan
Tel: 0520 108 06 Fax: 0520 341 80
Brabo (ligger i Holland)
Brabo Arnoudstraat 17 Hillegom 2182dz
Tel: 0031 (8) 252527875
Fax 0031 (8) 252527917.
www.Brabocars.com
Rister Motor Company Ltd (Ligger i England)
Gamble Street
Nottingham ng 7 4ey
Tel: 0044 115 978 5834
email: info@ristes.zee-web.co
Du kan också titta i den engelska Advertisern eller ta med dina gamla
packningar till en välsorterad biltillbehörsaffär där du säkerligen
kommer att hitta flera av packningarna du söker, såsom avgasrörs
packningar mm.
Fråga 2
Jag ringde till Peter Gavel då jag inte kunde finna något om detta i
mina
papper. Peter skickade mig en utförlig servicebulletin om
cylindertoppar, där det dock inte stod någonting om vilket moment som
skulle användas. I
servicebulletinen stod det däremot att stor försiktighet skulle
iakttagas och
bultarna skulle dras med stor försiktighet.
När du drar toppen skall du tillse att gängorna är väl rengjorda så dom
inte
kärvar. Starta med mittbulten och dra sedan bultarna korsvis i två
omgångar. Kontrollera sedan att alla är väl dragna. Slutmomentet efter
andra dragningen på en Silver Cloud II som har en V8 ligger på 40 pund
eller 6 kg. När det gäller vevstaksbultarna var det lika svårt att hitta
ett rekommenderat moment. Om det finns någon medlem som vet det exakta
momentet ber jag får vederbörande höra av sig.
Fråga 3
Om du har en ny eller en helt nyrenoverad motor rekommenderas oftast en
syntetolja. Är din maskin orenoverad och den tidigare är körd på
mineralolja, bör du inte byta till syntetolja. Syntetolja är mer
aggressiv och löser upp slagg och gamla oljerester, vilket kan ge en
motor som slamrar i gamla inkörda lager.
Om man har en motor med hydrauliska lyftare, bör man inte ha en för trög
flytande olja. Då slamrar / knackar lyftarna längre innan trycket byggts
upp tillräckligt och smörjningen till vipparmsbryggan försämras. Det
blir ett onödigt slitage på stötstänger samt vippor vid kallstarter.
I handboken till Silver Cloud I rekommenderas en så kallad ”rak”
motorolja
med viskositeten SAE 30. I detta sammanhang vill jag passa på och
informera om vårt tekniska seminarium den 12 maj 2003. Där kommer även
en föreläsning om oljor att hållas.
Fråga 4
När man vill konvertera en motor för att slippa tillsätta ersättnings
medel i bensinen är det ventilsätena i cylindertoppenman intresserar sig
för. I äldre gjutjärnstoppar fräser man ut och sätter in hårdare
ventilsäten. Det är avgasventilerna som inte klarar den bly fria
bensinen.
Sotpartiklar fastnar på toppens ventilsäte och därmed stänger
inte ventilen helt. Följden blir att
ventilen blir för varm och smälter i kanten. För att slippa detta
problem sätter man in hårdare säten (mer härdade). Ventilerna byts ej ut
utan är original.
I din Silver Cloud I motor är cylindertoppen av
aluminium och har härdade ventilsäten. Så du ska kunna köra din motor på
blyfri bensin. Jag själv kör mina Cloud II motorer ca: 7-800 mil om året
och använder inte blytillsats i bensinen. Men som Tommy Strömberg säger:
vi kör våra bilar så lite så tillsatsmedlet är en ringa kostnad om man
är osäker. |
|