En vanlig bils vanliga "Bendix" på
startmotoraxeln består av 3, möjligen 4 delar. Motsvarande detalj i en
50-talare från RR har hela 36 stycken ingående komponenter. En av dessa
är dämparfjärden DB.81, som är innesluten i kåpan D.54612.
Dämparfjädern i min Bentley gick av. Det var ett svårfunnet fel eftersom
fjädern ligger dold. Ännu svårare visade det sig vara att hitta en
reservdel. Reparationen blev då synnerligen provisorisk, enkel och
billig.
Gummislang
En armerad syntetgummislag med ytterdiametern 37, tror jag det var,
kapades till i lämpig längd. Den placerades på fjäderna plats, lätt
komprimerad. Fjäderns uppgift är ju att ta visa tryckkrafter och detta
klarar en innesluten slangstump ganska bra. Enda nackdelen tycks vara
ett något mer metalliskt ljud när man använder startmotorn. Reparationen
var bara avsedd att hålla "över helgen", men är fortfarande i bruk efter
tre år. Jag har kontrollerat den nyligen. Delen ser lika fin ut - som
ny, faktiskt!
Illustrationen
Bilden här nere är tagen ur reservdelskatalogen Bentley V_I, uppslag Q5.
Fjädern kallas här17. "Kåpan" har nr 16. Även detaljen 21 fick vi
ersätta. Originalbrickan var av brons eller mässing och sprucken. Vi
svarvade till en ny bricka av stål.
|
|