Provisorisk dämparfjäder till startmotorn

Peter Gavel

  1996-1

En vanlig bils vanliga "Bendix" på startmotoraxeln består av 3, möjligen 4 delar. Motsvarande detalj i en 50-talare från RR har hela 36 stycken ingående komponenter. En av dessa är dämparfjärden DB.81, som är innesluten i kåpan D.54612.

Dämparfjädern i min Bentley gick av. Det var ett svårfunnet fel eftersom fjädern ligger dold. Ännu svårare visade det sig vara att hitta en reservdel. Reparationen blev då synnerligen provisorisk, enkel och billig.

Gummislang
En armerad syntetgummislag med ytterdiametern 37, tror jag det var, kapades till i lämpig längd. Den placerades på fjäderna plats, lätt komprimerad. Fjäderns uppgift är ju att ta visa tryckkrafter och detta klarar en innesluten slangstump ganska bra. Enda nackdelen tycks vara ett något mer metalliskt ljud när man använder startmotorn. Reparationen var bara avsedd att hålla "över helgen", men är fortfarande i bruk efter tre år. Jag har kontrollerat den nyligen. Delen ser lika fin ut - som ny, faktiskt!

Illustrationen
Bilden här nere är tagen ur reservdelskatalogen Bentley V_I, uppslag Q5. Fjädern kallas här17. "Kåpan" har nr 16. Även detaljen 21 fick vi ersätta. Originalbrickan var av brons eller mässing och sprucken. Vi svarvade till en ny bricka av stål.

 

 

 
   
www.rrec.se