Nya kolvringar?? Peter Gavel
  1995-03
Ibland träffar man på bilar - RR Silver Wraith, Silver Dawn, Bentley Mark VI och R-type - där säljaren försäkrar att B60-motorn är i bästa kondition och tillägger "..kolvringarna är nya...". Se upp med sådana bilar om du är i köptagen.

Tidigare B60:or är ökänt svaga på två punkter. Den ena är vevaxelns vibrationsdämpare, som alltid är ihopbeckad och därför värre än verkningslös (förstenad förvandlas dämparen nämligen till sin motsats).

Den andra svagheten finns i cylinderloppen. Dessa är fodrade i övre tredjedelen med hårda, slitstarka "Bicrome"-foder. Jag skrev en gång i bladet här om ett dramatiskt kolvhaveri på grund av denna konstruktion.

Oseriöst
Sommaren 94 var jag ombedd att granska en silverfärgad Bentley, hutlöst dyr. Ett toppexempel enligt säljare - "Sveriges Bästa MkVI" påstod han, "helrenoverad av Förenade Bil och har därefter gått bara några mil. Nya kolvar ingick i renoveringen".

Bilen var ful i lacken men jag skall bara ta upp en sak här; de nya kolvarna. Det var nämligen lätt att se att motorn i den aktuella bilen inte varit isärtagen för borrning under den så kallade renoveringen. Kåpan måste tas bort om man skall ta ut vevaxeln. Vad "renoveraren" möjligen kan ha gjort är att lossa topp och tråg.

Han kan därefter ha tagit ur kolvarna och funnit ringarna brustna och kolvringsspåren uppslagna (breddade), för så brukar det se ut i just dessa motorer. Jag vet fler fall än detta då man stoppar i nya kolvar eller bara nya ringar utan att borra och tror att det hela är klart. "Som nytt - renoverat". Helt oseriöst när det gäller B60-motorn i Silver Wraith, Dawn och Mark VI.

Cylinderrenovering i fall som detta.
Ringbrott i B60-motorer beror på efter hand uppkommen ojämnhet i skarven mellan det hårda korta fodret och den ofodrade materialmässigt annorlunda loppnederdelen. Det knäcker ringarna, förr eller senare. Det är numera välkänt. Borrning krävs.

Den rätta behandlingen är borrningen kombinerat med hellånga foder. Sådana finns som reservdel eller kan tillverkas från lämpliga ämnen. hellånga foder är fabriksmonterade i B61-motorn, 4,9 litre. Den som sitter i Rolls-Royce Silver Cloud (I) och Bentley S1.

Tro inte blint på Service manual, Publ 2292, när det gäller cylinderrenovering. Där (utgiven 1970) talar man fortfarande om korta foder, vid behov två stycken i rad i samma lopp!
 
     
www.rrec.se