HENRY ROYCE - MECHANIC
Malcolm Tucker


Den 27 mars 1863 gick Fredrik Henrik Royce sina tre systrar och bror som ett barn av James och Mary Royce i Alwalton nära Peterborough.

James, som hans far före honom var en mjölnare. En jovialisk man saknade James affärskompetens som resulterade i hans konkurs i februari 1867.
Vid den tiden hade fyra år gammal Fredrik sitt första jobb, som fågelskrämma på en lokal gård, hans lön var Sixpence i veckan.

Familjen föll på hårda tider och tvingades att dela upp, Maria tar döttrarna till logi i Alwalton, och James tar pojkarna till London. Han dog i 1872, troligen av Hodgkins sjukdom, och Fredriks mor ordnar för honom att stanna i London.

Året därpå såg tio år Frederick säljer tidningar för WH Smith & Sons på Clapton och Bishopsgate järnvägsstationer nära City of London. Han hade förmodligen inte mer än ett år i skolan då, och ofta hade ingen mer av en daglig diet än ett par skivor bröd indränkt i mjölk. Denna period av undernäring och långa arbetsdagar bidrog till hans medicinska problem senare i livet.

Ännu ett år i skolan och en period av påtvingad sysslolöshet följde, under vilken Fredrik lidit av depression, men saker tog en vändning till det bättre när 1876 tog han ett jobb i två år som telegram leverans pojke.

Arbeta från Mayfair Posten i centrala London, inkluderade hans trakt 35 Hill Street, där den 27 Augusti 1877, var Charles Stewart Rolls född. Det är helt möjligt att den unge Royce levererade gratulationer telegram till föräldrarna till hans framtida partner i samband med sonens födelse.

Nästa steg i Henriks liv var att starta honom på hans karriär som ingenjör. Han sponsrades av hans faster Catherine, som betalade 20 £ per år avgift för honom att bli lärling på Stor nordlig järnväg depå i Peterborough. Under denna tid, Royce in med George Yarrow och hans familj, George och hans son Havelock också arbetade på GNR depå. George hade en trädgårds skjul som ligger en svarv och på kvällarna han lärde de två pojkarna i dess användning och som grundläggande verktyg. Tre vackert gjort mässing modell skottkärror överleva, att Royce gjorts i Yarrow friggebod.
 
Royce har också studerat matematik och engelska tillsammans med den relativt nya ämnet el. Tyvärr, när Royce var 17, tog ekonomiska frågor en vändning till det sämre och hans faster inte längre kunde betala avgift till GNR.

Arbetslös gick Royce många mil för att söka arbete, som han äntligen hittat en verktygsmakare med Greenwood & Bateley av Leeds. Han stannade där under 1880-81 och sedan iväg till London, denna gång med utsikterna för en bra position med Electric Light & Power Generator Co. Oron var snart omdöpt till Maxim Weston Co, som de hade fått elektriska patent från Hiram Maxim

Den 19-årige Royce tog elektroteknik som en anka till vatten, och 1882 utsågs Första eller Chief Elektriker en Maxim Weston dotterbolag i Liverpool, vars syfte var att leverera elektrisk belysning till bolaget, Prinsen av Wales teater

Satsningen varade inte länge och i maj 1884 nu insolvent företag togs över av moderbolaget. Royce, med stöd av några av hans medarbetare beslutade att fortsätta på egen hand.

Under sin tid i Liverpool, hade Royce bildat en vänskap med en lika ambitiös ung ingenjör vid namn Ernest Claremont. De bestämde sig för att starta ett företag tillverka små elektriska komponenter för elektriska belysningssystem. Med sina besparingar, £ 20 från Royce och £ 50 från Claremont, sätter de upp Royce & Partners Electrical & Mechanical Engineers, på 1a Cooke Street, Manchester. Partnerna bodde i ett rum över verkstan, äta smörgåsar och udda behandla värmas över en olja spis.

Den första kommersiellt framgångsrika produkt var en elektrisk dörrklocka, säljs för 1/6d som finansierade mer ambitiösa produkter. Royce var besatt av sitt arbete och skulle bo ofta på sin bänk om natten. Snart gör de tändgeneratorer, och Royce utarbetat ett sparkless kommutator som öppnade upp användningen av elproduktion i kolgruvor och andra industrier där risken för brand och explosion var hög.

Genom 1893 beslutade Royce och Claremont att de var tillräckligt etablerade för att ta fruar, detta gjorde de genom att gifta sig med Punt Sisters, Royce gifte sig med Minnie den 16 mars. Lyckligtvis för Punt systrarna kunde införa kapital på £ 1,500.00 in i verksamheten i form av hemgift. Ett år senare företagets namn ändras till FH Royce och Company Ltd, Frederick blir VD och Claremont ordförande. 1895 görs många komponenter, men produktionen av de mest kända av alla, Royce Elektriska Crane, var på väg att starta.

År 1898 Royce, Mimmi och hans antagna brorsdotter flyttade in i nybyggda Brae Cottage i Knutsford. 1902 Royce fick ett intresse för bilar, och efter ett besök i Sydafrika för att återhämta sig från en kollaps, köpte Royce en begagnad två cylindrig Decauville. Det gick inte att starta, men Royce botade problemet nästa dag. Efter att ha kört den lilla bilen för en tid arbetade han ut de många förbättringar som skulle kunna göras, och beslutade i stället att ändra fransk bil, skulle han bygga sin egen.

1907 de producerar "bästa bilen i världen" - Silver Ghost, som skulle tillverkas i en ny fabrik i Derby. Under tiden hade Royce träffat Charles Rolls, och de hade bildat ett nytt bolag för att tillverka bilar, Rolls-Royce Limited. Ett krav under andra världskriget var att det var nödvändigt att bygga flygmotorer också, naturligtvis Royce design.

Sir Henry Royce, adlad 1930, ge efter till slut. Magtarmkanalens problem köpt på av de första åren av dålig kost och en livstid av överansträngning. Han dog den 22 april 1933, efter att ha tillbringat en stor del av de sista åren av sitt liv arbetar från Sussex och Le Canadel i södra Frankrike, en semi-invalid. Sådan var hans aldrig svikande entusiasm och engagemang för teknik, var hans sista teckning gjord från hans dödsbädd, några timmar innan han dog. Ritningen har en notation på det som förklara handstil än Royce som det av hans sjuksköterska, han är för svag för att skriva.

Även om han dog innan ritningen nådde Derby, hans arv till teknik världen över och till Rolls-Royce i synnerhet har överlevt. Det återstår i trygga händer.
Källa: Rolls-Royce Motor Cars

www.rrec.se