"HENRY ROYCE – THE ELECTRICAL ENGINEER"
Wing Commander Julian Spencer


Innan uppfinningen av bilen, var Royce en mycket framgångsrik elektroingenjör. Här beskriver författaren Royce tidiga liv och karriär.

DEN UNGA ROYCE
Fredrik Henrik Royce var det yngsta barnet av fem syskon. Han var född på Alwalton Bruk i närheten av Peterborough den 27 mars 1863. Hans far, James, var en mjölnare och han och hans fru, Mary, fick hyra kvarnen från Dean och kapitel i Peterborough. James led av ohälsa som påverkade hans arbete och han fick ekonomiska svårigheter vid tidpunkten för Royce födelse. James intecknat hyresavtalet han höll på Alwalton Mill till London Flour Company som sedan används honom. År 1867 James flyttade till London, arbetar fortfarande för bolaget, lämna sin hustru och skulder bakom. Sorgligt nog dog James i yttersta misär i ett fattigt hus i 1872. Han var bara 41 år gammal, den unge Royce var nio.

Royce första åren av fattigdom haft en stor inverkan på resten av sitt liv. Efter faderns död flyttade Royce till London med sin mamma där hon kämpade för att gå ihop med mycket begränsade ekonomiska resurser. För att öka familjens inkomster fann den unga Royce arbetet sälja tidningar för WH Smith, först på Clapham Junction och senare på Bishopsgate Station. Lite senare var han anställd av Posten levererar telegram i Mayfair.
Arbetet betalades med ett halv öre för varje leverans han gjorde.

Ett intresse för MEKANIK
Som pojke var Royce tar redan ett intresse mekanik. Vid en ålder av fjorton, övertalade han en moster på sin mors sida av familjen att betala £ 20 per år så att han kunde bli lärling på Stor nordlig järnväg lokomotiv fungerar i Peterborough. Royce var fast besluten att kompensera för bristen på formell utbildning i unga år så på fritiden gick han till kvällskurser i engelska och matematik.

Royce lärlingsutbildning med Stor nordlig järnväg gav honom ovärderliga kunskaper i mekanik. Men efter tre år hans moster var oförmögen att fortsätta sin ekonomiska stödet Royce så vid en ålder av sjutton, var han tvungen att lämna sin lärlingstid och leta snabbt efter förvärvsarbete på annat håll. Han fann snart arbetet med ett företag av verktygsmakare, Greenwood och Batley, i Leeds. betalade honom den stora summan av en krona per timme! Royce stannade endast med företaget för en kort stund.

Ett intresse för EL
Vid sena tonåren började Royce få ett intresse för el och dess tillämpningar. Hans intresse ledde honom att svara en annons placeras av Electric Light och Power Company i London. Royce erhållits ett jobb med företaget och arbetade långa timmar i fabriken. Han blev helt uppslukade av sitt arbete, shunning rekreation och försumma sin kost - en livsstil mönster som var bo med Royce för resten av sitt liv.

Förutom sina långa arbetstider i fabriken fortsatte Royce att sträva efter att förbättra sin utbildning. Han deltog i föreläsningar och lektioner college på elektroteknik organiseras av staden och Guilds Institute och han imponerade hans handledare. Royce har också imponerande framsteg i bolaget och, vid späd ålder av bara 20, befordrades till vara chefen Elingenjör av ett dotterbolag företag, Lancashire Maxim och Weston Electric Company. Bolaget specialiserat på teater och gatubelysning i Liverpool. Royce hade det tekniska ansvaret för en stor kommunal projekt i början av 1884 - den kompletta installationen av en båge och glödande belysning för flera gator i hjärtat av staden.

Royce började växa i förtroende som han få mer erfarenhet och ackumulera kunskap inom elektroteknik. Men hans framsteg grymt stoppas när Lancashire Maxim och Weston Electric Company misslyckades och företaget likviderades. Återigen blev Royce en av de många arbetslösa.

F H ROYCE & COMPANY
Vid en ålder av 21 år hade Royce lyckats rädda 20 £ från hans flera års anställning. Han bestämde sig för att använda sitt kapital och kunskap för att upprätta en liten elektrisk och mekanisk verkstadsindustri företaget FH Royce & Co, i Manchester 1884. Kort efter grundandet av bolaget, mötte Royce Ernest Claremont som också hade elektriska erfarenhet. Claremont köpte ett partnerskap i bolaget för £ 50. Inledningsvis verken var belägna i Blake Street, Hulme, men behovet av expansion orsakade företaget att ockupera ett antal lokaler i det omgivande området.

Från december 1888 var FH Royce & Co arbetar från workshops i Cooke Street, Manchester. Sambandet mellan Royce och Claremont skulle pågå många år. Claremont blev senare ordförande i Rolls-Royce Ltd, de två män blev också bröder i lag.
FH Royce & Co började med att göra enkla elektriska apparater såsom klocka apparater, säkringar, brytare och hållare lampa. Vinsten användes för att experimentera med mer komplexa elektriska apparater och driva mer ambitiösa tillverkning projekt. Snart företaget producerar tändgeneratorer och elmotorer och senare vinschar och kranar.

Royce uppmärksamhet på detaljer och teknisk spetskompetens säkerställas att varje produkt han gjorde var en väsentlig förbättring på de av hans konkurrenter. Den Royce tändgeneratorer var ofta i bomull kvarnar, fabriker och fartyg och bolaget fick betydande ekonomisk framgång från deras tillverkning.

Senare var Royce kranar som gjorts vid Trafford Park fabriken stor efterfrågan både för lokalt bruk och för export. Inte mindre än nio kranar såldes för användning på Manchester Ship Canal. Bolaget genomförde kompletta elektriska installationer av stora privata hus och fabriker.


UPPFINNINGEN och ohälsa
Royce uppskattade vikten av sparkless kommutering och hans elmotorer användes i stor utsträckning i gruvindustrin där deras konstruktion förbättrad säkerhet genom att minska risken för en gnista antända gasen. Innan dagar av kolborstar, förstod Royce överlägsenhet trummans-såret armatur för kontinuerlig ström tändgeneratorer. Han upptäckte och visade orsaken till trasiga trådar i tändgeneratorer orsakas av utböjning av axlarna i vikt och magnetism. Royce såg värdet i att ha en tre-ledarsystem av ledare, både i fråga om effektivitet och ekonomi i eldistributionen.
Men betalade Royce enorma uppfinningar och innovativa produktion, i kombination med den snabba expansionen av företaget, sin rätt på honom.

Royce var helt uppslukad av sitt arbete. Han tog sällan raster under de långa arbetsdagarna. glömde ofta att äta mat och han sov mycket lite. Medan Claremont behandlade försäljning och aspekter verksamheten i bolaget, var Royce väldigt mycket "arbetsnarkoman" tekniker, hans hälsa försämrades.

Ekonomisk Framgång
I juni 1894, konverterade Royce och Claremont sin verksamhet till ett aktiebolag som heter Royce Ltd pengar som genereras användes för att utöka sortimentet och bygga större tändgeneratorer och elektriska kranar. Orderingången strömmade in och det nya företaget ökat sitt rykte för kvalitet och pålitlighet. I oktober 1897 uppgick de orderstock till 6.000 £. Tolv månader senare order uppgick till 20.000 £. Genom 1899, var bolagets aktiekapital 30.000 £.

Den finansiella framgång för företaget under 1880-talet och 1890-talet som både Royce och Claremont tillräckliga medel för att köpa hus och gifta sig. De två parterna gifte systrar - de döttrar Alfred Punt, en London skrivare - 1893. Royce gifte Minnie Grace Punt. De Royces byggt ett grand hus i Leigh Road Knutsford vilket naturligtvis hade sin egen elkraft och belysning installation. Huset ritades av Alfred Waterhouse, en ledande arkitekt som var ansvarig för flera noterbara byggnader inklusive Natural History Museum i London och Manchester Town Hall.

En skylt, daterad 1898, placerades på en av de gavel ändarna av huset med de omvända initialerna FH "för Fredrik Henrik och" MG "för Minnie Grace krönt av en mer flambouyant" R "- symbolen genom vilken Royce var känd.
Trots Royces hus är stor och storslagna de kallade det Brae Cottage - en underdrift så karakteristisk för Royce som alltid spelat ner hans prestationer och framgång. Minnie körde hushållet och såg efter Royce - han var fortfarande en "arbetsnarkoman" och behövde uppmanar att äta och vila. På Brae Cottage, tillade Royce trädgårdsarbete till hans många aktiviteter. Han skulle ofta arbetar i trädgården under elektriskt ljus eftersom han var alltid på hans verkstad under dagtid.

Lågkonjunktur
FH Royce & Co, följt av Royce Ltd haft en snabb expansion och ekonomisk framgång i femton år. Men mot slutet av seklet drabbades verksamheten en kraftig nedgång. Den andra Anglo-Boer kriget 1899-1902 ledde till en nedgång i handeln och det var mindre efterfrågan på Royce produkter. De ogynnsamma ekonomiska förhållanden förvärrades av den stora tillströmningen till Storbritannien av billig massproducerade elektriska komponenter, motorer och kranar från utlandet - främst från Tyskland och USA. Det fanns allvarliga fall i orderböckerna för Royce Ltd.

Royce inför ett nytt dilemma i hans liv. Skulle han förbilliga sina produkter, acceptera lägre krav på produktion och kvalitet att matcha sina competitiors? Nej sådant agerande skulle diametralt ha varit emot Royce ethos - han var inte beredd att acceptera kompromisser. Royce började leta efter andra tekniska projekt som han kunde tillämpa sina elektriska och mekaniska färdigheter för att fylla de luckor som förekommer i hans fabrik produktion. Runt denna tid förvärvade Royce sin första bil, en De Dion fyrhjuling, som antänds sitt intresse möjligheterna för framtiden av bilen.

EN NY UTMANING
Royce ohälsa fortsatte och under 1902 han kollapsade på grund av utmattning från överansträngning. Han sov lite och måste ständigt påminnas om att äta och dricka. Hans övervaka av byggnaden av bolagets Trafford Park verk till sin arbetsbörda. Han var bekymrad över den hårda konkurrens till sin verksamhet från import av billiga utländska varor. Royce inte vill ha en paus från företag men hans fru Mimmi övertalade honom att följa med henne på en semester till Sydafrika för att besöka sina släktingar. veckor. När de återvände till Storbritannien, var Royce mentalt och fysiskt uppdateras.

Han var redo för en ny utmaning.
Trots lidande fattigdom, undernäring och brist på utbildning i unga år, följt av dålig hälsa och affärer bakslag i 20-årsåldern och 30-talen, kämpade Royce väg att bli en duktig och framgångsrik elektroingenjör. På detta område var han i spetsen för upptäckt, uppfinning och innovation. Royce oförtrutna strävan efter högsta kvalitet skulle så småningom ge honom bestående berömmelse som en av de utestående ingenjörer sin tid.
Källa: Rolls-Royce Motor Cars

www.rrec.se