Det här blev tredje gången jag följde med Kebbe Kristoffersson från Örnsköldsvik
ti hans Volvobuss med 11 passagerare, till det berömda rallyt, 30 mil norr
Helsingfors. Vi åkte till Åbo med Vikingline, så fredag morgon och startade
färden mot Jyväskylä. Det blev kaffestopp i en liten ort, där Ittala glasbruk
hade en stor anläggning förra gången, men nu var nedlagd, bara en
glasblåsarskola det var kvar.
Vi fortsatte norrut till Tikkakoski flygmuseum som ligger 2 mil norr om
Jyväskylä. Vi var där även förra året, men man ser inte allt första gången. Där
finns flygplan från D, S, CCCP, GB och ett hemmabygge. Från andra världskriget
var det en del plan och motorer, som dom har tagit in direkt från
nedslagsplatsen. En RR rea-motor såg jag och även BMW motorer. Så har du vägarna
åt det hållet, är det värt ett besök.
I år bodde vi på ett hotell och spa samt idrottsanläggning, 5 km utanför en
liten stad som heter Laukka, 2 mil nordost om Jyväkylä. Där samlades 145 bilar,
lastbilar, några MC, från T-Ford 1905 och fram till 1980-tal. Det var 5
minusgrader vid start, och med en slinga på 10 mil. Första provet var att
identifiera bilar i profil (tecknade), olika baklyktor mm. Nästa prov var att
köra på en upplogad isbana på tid. Där hade lastbilar och våran buss ett sämre
resultat. Halvvägs var vi inne hos en bilbyggare och importör av bilar från USA.
Här skulle man gissa på vad en gammal chrysler vägde när den togs in på
40-talet, nu med en annan motor. Det fanns även bilar till salu men det var höga
priser, t.ex. Auburn-37 replika för 75.000 euro. En Corvette cab för 45.000
euro.
På kvällen var det stor middag med prisutdelning. Vi i bussen kom på andra plats
i vår klass. Sen var det dans till orkester och dom som ville serverades det
grillkorv kl. 24.00 på stranden. Dagen efter var det dags att åka med bussen
till Helsingfors, för färd hem till Stockholm. Det är en upplevelse att se alla
dessa fordon från olika länder samlade på ett ställe. Det var 15 fordon från
Sverige.
Foto och text
Jerry Dåversjö