Greasy Fingers träff hos Michael Andersson
Lördag 17 mars 2012.


Ämnet för dagen var olja.

En representant från Castrol informerade oss. Hans namn är Clay.

Vi blev ca 20 st som hade tagit oss till Åkersberga.




I oljevärlden finns det flera begrepp att hålla reda på;

 - Basoljor
 - Additve
 - Polymer & Viskositet
 - Specifikationer

Oljas syfte är att skydda, kyla, bevara, hålla rent och täta (seal). Själva oljeprodukten består av basolja till 80%.
Sedan är det olika typer av tillsatser, som till alla delar styrs av motorfabrikanterna.

De oljor som används är;
 - animaliska oljor
 - vegetabiliska oljor
 - mineral olja
 - syntetiska oljor

Det som vi är vana att skilja mellan är;
 - mineral olja
 - delsyntet
 - helsyntet

En delsyntet olja består av 80% mineralolja och 20% syntetolja. Produkter som tex Biltema, Lidl mfl säljer består av 95% mineralolja och 5% syntetolja. Det är syntet oljan som är dyr.

På en oljedunk kan vi läsa 10W-30.
10W är måttet på oljans "tjocklek", hur mycket kyla den tål.
Talet 30 talar om vilken temperatur (värme) den tål.

Han pratade vidare om de institutioner som finns för tester av olja. I USA finns API och de sätter upp normer och i Europa har vi ACEA. Dessutom sätter de olika motortillverkarna upp sina normer för oljan.

Vilken olja ska vi använda. Han sa att det står i varje bils instruktionsbok vilken olja som ska användas. Då är det viktigt att man följer detta och inte gör avvikelser.

Oljan för våra bilar diskuterades. I instruktionsboken talas om 20-40 olja. Hans åsikt var att med tanke på vårt klimat så skulle en mineralolja var 15-40.

Frågan om helsyntet kom upp. Syntetolja är ju den bästa och vi ska inte chocka motor med att direkt slå i helsyntet.
Kör en tid med delsyntet och därefter helsyntet.
Bäst är nog ändå att ta en delsyntetolja, 10-40.

Någon sa, att efter denna föreläsning är vi lika villrådiga som tidigare men på ett högre plan.

Som sagt, frågorna haglade om oljorna, tillsatsmedel av olika slag. Även hydraloljor, automatlådeoljor mm kom upp.

Michael avslutade med att visa upp hydralolja som han tömt från en bil. Den var helt svart och innehöll en hel del vatten.

Michael tyckte att det var nu tid för att vi själva ska smörja kråset. Han bjöd på jordärtskocksoppa med extra mycket lök samt tillbehör.

Den var som tidigare år, mycket välsmakande.



Efter soppan och kaffet berättare Rune Sahlberg om sina erfarenheter kring att byta "svintokuddarna" Cushion dampers. Han hade dokumenterat hela jobbet med bilder och han visa samt beskrev hela arbetet.

Han kom med många värdefull tips om hur man ska göra.

Tack Michael för en mycket matnyttig garageträff i dubbel bemärkelse.


Roberth Nironen
Gävle
vid kameran o daton
 















 


 
www.rrec.se