Skramlande navkapslar och dåliga gummilister

Hej igen!

Nu har jag köpt en snöslunga så jag inte behöver skotta ihjäl mig i vinter då jag ska ut med rollsarna i snöyran. Dubbdäcken är monterade och bilarna är förberedda för farbror frost. Förra vintern blev det 350 mil i min 20 kronors RR Spirit, en underbar vagn efter renoveringen men totalt värdelös i branta backar då bilen var för lätt i baken. Micke Andersson lånade ut sina dubbade vinterdäck till mig då jag var mer behövande, men det hjälpte inte i backarna på ön.

Men på en punkt var Spiriten oslagbar - jag önskar att alla bilar fått upp värmen i cupén lika snabbt då det är minusgrader ute. Motorerna har ett inre värmesystem i motorn för att värma upp cupén innan vattenflödet går vidare genom kylaren för att kyla motorn. Redan efter några hundra meter kommer varmluft ur systemet.

Härom dagen fick jag ett samtal från en trevlig kille från Norrland som blivit ägare till två stycken Rolls-Royce: en Silver Shadow som han skulle renovera lite samt en Spirit som bara dök upp oförhappandes när han skulle köpa torkarblad på en reservdelsfirma.

När han pratade med försäljaren om delar till sin Shadow så frågade expediten om det var hans Rolls som stod bakom verkstaden? Det var det nu inte men det visade sig att en av de andra försäljarna fått in den i ett byte. Efter lite prutande var affären klar.

Det blev både torkarblad och en ny bil till ett skrattretande lågt pris. Så nästa gång som ni ska köpa delar rekommenderar jag att ni åker till Piteå.

Jag blev själv erbjuden att köpa en Bentley turbo -84 när jag var i England i oktober för det låga priset 25 000 kr (2000 Pund) på en bilfirma. Den var besiktigad men hade några mindre anmärkningar på besiktningen.

Shadow bilar samt Bentley 70 tals modeller har nu stigit i pris i England dock fortsätter Spirit modellerna att falla. Om jag hade utrymme skulle jag köpa på mig några Spirit för framtiden då det är en underbar bil att köra till ett i nuläget lågt pris.

Vår traditionella höstresa till England gick som vanligt av stapeln i mitten av oktober. Vi är fyra killar som åker runt och letar delar till våra bilar.
Det var fjärde året i rad som vi besökte de mest välrenommerade firmorna som kan erbjuda delar. Clifford som var ny deltagare i gruppen i år fick en mindre chock när vi också besökte en del av bilskrotarna.

Bilarna står uppradade i olika stadier av förfall. Moder natur tar tillbaka det vi människor skapat till några av värdens dyraste bilar. Buskar och mindre träd växer genom karosserna då många saknar motorhuvar och annat.

En av bilskrotarna ligger bredvid stans kyrkogård och man får en lite kuslig känsla när man går bland alla bilvraken, lite av en Rolls och Bentley kyrkogård. Men killen som äger skroten är en glad prick och alltid lika glad när vikingarna från norden byter bildelar mot Pund. Och vi blir ännu gladare då vi kan hitta bra delar till vrakpriser.

Denna gång tänkte jag skriva lite om skramlande navkapslar och hur man kan laga en dålig gummilist.

Denna gång tänkte jag skriva lite om skramlande navkapslar och hur man kan laga en dålig gummilist.

Skramlande navkapslar är inte ovanligt på våra bilar. Några bilägare försöker lösa problemet med att tejpa runt fästesklackarna på fälgen.

  

Bild 1. Då navkapseln alltid sitter centrerad på samma ställe på fälgen (på grund av luftnippeln) 
 

Bild 2 slits kanterna på navkapseln och börjar då glappa med ett irriterande skrammel till följd. Risken finns också att man tappar navkapseln när man kör. För att undvika detta kan man vika tillbaka kanten på navkapseln där den fäster mot fäljen
 

 

Bild 3. Navkapseln har tre fästes punkter och det räcker med att böja tillbaka en av dessa tre kanter.
Trasiga gummilister är inte ovanligt på våra gamla bilar. Sitter listen på någon av dörrarna så kan det bli ett mycket irriterande blåsljud när bilen kommer upp i fart. Att få tag i bra originallister kan ibland vara mycket svårt och dyrt.

Jag har vid ett flertal gånger lagat lister så att dom blir täta och man slipper vinddraget.

Bild 1. Tejpa runt dom ytor som kommer att komma i kontakt med den nya gummifogen. I mitt fall blev det både på rutan samt den kromade kanten runt rutramen.
Vanlig målartejp är perfekt, när tejpen är på plats så smörj in tejpen med fett Bild 2.
 
Fettet gör att den ny pålagda gummifogen inte fastnar på tejpen. Lägg sen en sträng av gummit där den gamla gummilisten saknas eller har en skada. bild 3.

Stäng sen rutan. Därefter kontrollera att gummimassan fyller dom håligheter som ska fyllas. Tag där efter lite fett på ett finger och för fingret utmed gummiytan så att den blir jämn och fin.

Låt gummit torka ett dygn och avlägsna sen tejpen (torktid 6 millimeters tjocklek tar ca 24 timmar). Eventuella gummirester avlägsnas lättast med ett rakblad på glasrutan och lite papper om det har kommit på lacken.

Fogmassan jag använder är TEC7 en polymer baserad fogmassa som finns i flera färger och finns normalt att köpa på färgaffären eller byggvaruhusen.

Lycka till
Lars Amarald
www.rrec.se