Skramlande navkapslar och dåliga
gummilister Hej igen! |
|
Nu har jag köpt en snöslunga så jag inte behöver skotta ihjäl mig i
vinter då jag ska ut med rollsarna i snöyran. Dubbdäcken är monterade
och bilarna är förberedda för farbror frost. Förra vintern blev det 350
mil i min 20 kronors RR Spirit, en underbar vagn efter renoveringen men
totalt värdelös i branta backar då bilen var för lätt i baken. Micke
Andersson lånade ut sina dubbade vinterdäck till mig då jag var mer
behövande, men det hjälpte inte i backarna på ön. Härom dagen
fick jag ett samtal från en trevlig kille från Norrland som blivit ägare
till två stycken Rolls-Royce: en Silver Shadow som han skulle renovera
lite samt en Spirit som bara dök upp oförhappandes när han skulle köpa
torkarblad på en reservdelsfirma. |
Jag blev själv erbjuden att köpa en Bentley turbo -84 när jag var i England i oktober för det låga priset 25 000 kr (2000 Pund) på en bilfirma. Den var besiktigad men hade några mindre anmärkningar på besiktningen. Shadow
bilar samt Bentley 70 tals modeller har nu stigit i pris i England dock
fortsätter Spirit modellerna att falla. Om jag hade utrymme skulle jag
köpa på mig några Spirit för framtiden då det är en underbar bil att
köra till ett i nuläget lågt pris. Denna gång
tänkte jag skriva lite om skramlande navkapslar och hur man kan laga en
dålig gummilist.
Bild 1. Då
navkapseln alltid sitter centrerad på samma ställe på fälgen (på grund
av luftnippeln) |
Bild 2 slits kanterna på navkapseln och börjar då glappa
med ett irriterande skrammel till följd. Risken finns också att man
tappar navkapseln när man kör. För att undvika detta kan man vika
tillbaka kanten på navkapseln där den fäster mot fäljen
|
|
Bild 3. Navkapseln har tre fästes punkter och det räcker med att böja tillbaka en av dessa tre kanter. | |
Trasiga
gummilister är inte ovanligt på våra gamla bilar. Sitter listen på någon
av dörrarna så kan det bli ett mycket irriterande blåsljud när bilen
kommer upp i fart. Att få tag i bra originallister kan ibland vara
mycket svårt och dyrt. Jag har vid ett flertal gånger lagat lister så att dom blir täta och man slipper vinddraget. Bild 1. Tejpa runt dom ytor som kommer att komma i kontakt med den nya gummifogen. I mitt fall blev det både på rutan samt den kromade kanten runt rutramen. |
|
Vanlig
målartejp är perfekt, när tejpen är på plats så smörj in tejpen med fett
Bild 2. |
|
Fettet gör att den ny pålagda gummifogen inte fastnar på tejpen.
Lägg sen en sträng av gummit där den gamla gummilisten saknas eller har
en skada. bild 3. Stäng sen rutan. Därefter kontrollera att gummimassan fyller dom håligheter som ska fyllas. Tag där efter lite fett på ett finger och för fingret utmed gummiytan så att den blir jämn och fin. Låt gummit torka ett dygn och avlägsna sen tejpen (torktid 6 millimeters tjocklek tar ca 24 timmar). Eventuella gummirester avlägsnas lättast med ett rakblad på glasrutan och lite papper om det har kommit på lacken. Fogmassan jag använder är TEC7 en polymer baserad fogmassa som finns i flera färger och finns normalt att köpa på färgaffären eller byggvaruhusen. Lycka till Lars Amarald |
|
www.rrec.se |