Oljetrycksmätare |
Lasse Amarald |
|
2005 - 1 |
Funktionsbeskrivning samt reparation av
Rolls-Royce oljetrycksgivare för Silver Cloud Bentley S samt Silver
Shadow. Efter att tittat i prislistan vad en ny givare kostar blev det
intressant att se om det gick att reparera den befintliga.
Funktionsbeskrivning
Strömmen kommer från + sidan in i en spänningsregulator som drar ner
strömmen till 10 volt. Generatorn har ett laddningsregister som ger upp
till 14
volt och som påverkas av generatorns kondition samt elkomponenternas
förbrukning.
Man vill undvika risken att mätaren visar fel och har därför sänkt
strömmen till 10 volt för att minska felkällorna. Efter
spänningsregulator går strömmen till instrumentet på instrumentpanelen i
bilen. Instrumentet är uppbyggt med en bimetall som påverkas av värme.
När strömmen passerar genom mätaren värms bimetallen upp och nålen syns
på tryckskalan.
Från mätaren går sedan en kabel ner till oljetrycksgivaren, kabeln
sitter i framkant
på givaren. Givaren sitter monterad framför/ovanför oljefiltret på
vänster sida av motorns framkant. Om man vill prova att mätaren inte är
trasig sätter man kabeln direkt mot - jord, då ska mätaren på
instrumentpanelen börja stiga.
Det är ingen garanti att mätaren senare kommer att visa rätt tryck när
den är inkopplad med givaren, men man ser att den inte sitter fast eller
är helt ur funktion. Det finns några modeller av givare som måste
schimsas in för att vara i rätt vinkel.
Strömmen kommer ner från mätaren och flyter genom instrumentet via
termokontakten i givaren. Den fungerar som en brytarkontakt till -jord,
när
oljepumpen ger tryck pressas kontakterna samman. Ju högre tryck desto
mer
pressas kontakterna ihop, då termokontakten är av bimetall slår den till
och från hela tiden av värmen som bildas i spolen. Tidsintervallen
påverkas av vilket tryck oljepumpen ger. (Högre tryck ger kortare
tidsintervall och mer ström till givaren)
Oljetrycks mätaren på instrumentpanelen är av bimetallstyp vilket gör
att nålen inte hinner ändras mellan dom snabba brytningarna i
oljetrycksgivaren. Man ska alltid vara misstänksam mot bilens instrument
och låta kontrollera trycket med en riktig manometer. Lossa elkabeln
från givaren och sätt en el-tejp runt kabelskon.
Givaren sitter i överkant på oljefiltret på motorns främre vänstra sida.
För att komma åt att lossa skälva givaren behövs en u-nyckel av storlek
11/16 eller en 18mm nyckel. Att lossa givaren från motorns framkant är
inte så enkelt, men det finns lite mer utrymme vid motorns vänstra sida. |
|
|
|
Stick ner nycken vid servopumpen och dra
nycken uppåt så gängas givaren loss. Oljetrycks givaren är uppdelad i
två delar en del där oljan pressas mot ett membran och en elektronik
sida. Elsladden sitter monterad på elsidan och det är där vi ska öppna
och renovera termokontakten.
Kontaktarmen är av bimetall och böjer sig vid värme så det innebär att
den fungerar som en brytarspetts. Då kontakt ytan blir bränd med tiden
får vi ett felaktigt värde. Sätt givaren i ett skruvstäd, såga sen upp
små spår så att elektroniksidans del går att skilja från givarens tryck
del.
Böj försiktigt loss locket, nu kan ni se tryckdelen som påverkas av
membranet
samt den lilla smala armen som fungerar som en brytarspetts Tag en
nålfil och rengör kontakt ytorna mycket försiktigt. Sätt sedan tillbaka
locket på platts igen, jag använder skruvstädet för att pressa tillbaka
lockets falsade sidor.
Dom små spåren vi sågade upp locket med svetsas nu igen med mig svetsen,
var noga med att kyla med tryckluften mellan varje svetsning så att
givaren inte skadas av värmen. |
|
Slipa sen bort överblivna svets skarvar så
är givaren klar att provas. Sätt fast elkaben från oljetrycks-metaren och
jorda sen givaren mot motorn. Be någon att sätta sig i bilen och slå på
tändningen ( STARTA EJ MOTORN ) blås sen med
tyckluft in i oljetrycksgivarens hål där oljan normalt pressas in då
motorn är i drift. |
|
Om givaren inte är trasig i membranet
mellan trycksidan och elsidan ska nu visaren börja visa sig på
gradskalan. Slå av tändningen och återmontera givaren på motorn. Här ser
ni oljetrycks mätaren när den är urtagen och öppnad |
Mätaren kan provas genom att man sätter
ström direkt på mätarens anslutningar på baksidan på mätaren Om
lindningen är hel ska visaren börja rörasig när strömmen kopplas på. Det
går att reglera mätarens inställning genom
två små hål på baksidan av mätaren, men det bör göras av en person med
rätt utrustning så att ni får ett riktigt mätresultat. |
|
|
www.rrec.se
|
|
|