Radioantenn på Silver Shadow

Kai Adolfson 

 

2000 - 3
Vår Silver Shadow börjar nu få en aktningsvärd ålder. De älska är uppåt 35 år och de yngsta är strax över de 20. För vissa delar på våra bilar är det  en aktningsvärd ålder. Speciellt gäller det nog den motoriserade radioantennen som nog inte ens när den var helt ny en riktigt lyckad konstruktion och kvaliteten var nog inte heller den bästa.

Vi känner alla till syntomen: glapp, knaster och antennen hänger sig vid hissning eller hopskjutning. Till detta kommer att antennen har en tendens att böja sig i farter uppåt 100 km.

Har man sedan glömt att köra ner antennen vid någon parkeringsplats och den blivit misshandlad av någon förbipasserande, eller ännu värre den blev inte infälld i automattvätten (nu är det väl ingen som kommer å tanken att tvätta ett så ädelt fordon i automattvätten så det problemet finns väl inte), ja då är läget hopplöst. Det är bara att köpa ny radioantenn.

Ni som är renläriga och anser att här duger det endast med originalantenner från Bosch/Beru á 1.500kr, ni köper en sådan och slutar att läsa här, för ni vill inte veta fortsättningen.

Radioantenner är färskvara, och tekniken har gått framåt på de 35 år som gått sedan våra bilar såg dagens ljus. Dels så har kraven på antennerna ändrats och dels så har styrningen av upp och ned blivit bättre. För 35 år sedan var mellan- och långvågsbanden aktuella.

Idag finns nog inte någon som lyssnar till dessa frekvenser (undantag för östeuropéer), utan fm-bandet  (88-108 MHZ) dominerar helt. Detta får till följd att radioantennerna ska se annorlunda ut.

En optimal radioantenn för fm-bandet är ca 80 cm lång (något förenklat: 1/4 av våglängden ger: ljushastigheten / frekvensen / 4 ex 30000 km/sek / 95 Mhz / 4 = 79 cm). Moderna radioantenner är därför sällan mer än ca 100 cm, vilket innebär att det inte finns någon anledning att ha antennen i något annat läge än helt upphissad eller helt nedfälld.

Dagens motoriserade radioantenner har en något annorlunda upphissningsprincip än de antenner som var original på våra fordon. Antennerna är gjorda på så sätt att de åker upp fullt när man slår på radion och de åker ner helt och hållet när man slår av radion (eller tändningen).

Detta fungerar på så sätt att en spänningsförande kabel alltid är inkopplad så att antennen går till nedfällt läge (motorn spänningssätt för att dra ned antennen). När radion slås på så spänningssätts ytterligare en kabel och i antennen befintlig elektronik ser att polvända antennmotorn så att antennen åker upp.

Antennen har två inbyggda brytare så att den alltid stannar i uppfällt eller ihopskjutet läge, trots att spänningen ligger på hela tiden. Det går bra att sätta att sätta diet en sådan antenn på Shadow, och koppla den så att antennen åker upp helt när man slår på tändningen och åker ner när tändningen slås av.

Att göra på ovanstående sätt och koppla antennen till tändningen är ingen tilltalande lösning på våra bilar eftersom antennen då alltid är uppe vid färd och dels så får originalströmbrytaren på instrument brädan för manövrera radioantennen behålla sin funktion.

Lösningen är förbluffande enkel. Allt som behövs är en diod som tål ca 3 ampre 12 vid volt (se figur). Lägg dioden som figuren visar direkt mellan spänningskablarna för upp och nedgång och antenn och strömbrytaren för hissning och sänkning av antenn fungerar som i original. (Dioden finns på tex Claes Ohlsons nr 22-2268)

 
Den bästa av världar
Men vi skall väl också utnyttja att tekniken har gått framåt. Den funktion som man gärna vill ha är att antennen skall gå ner automatiskt när man stänger radion  Det går dock inte att göra utan att ge sig på att löda inuti originalradion. 

Men en näst bästa lösning kan nås genom att istället  koppla via tändningslåset, som ju ändå stänger av radion. Koppla in ett växlande relä (slutande kontakt i vila) som figuren visar så att spänningen ligger på antennen när tändningslåst är avslaget. (reläet finns på ex.  Biltema nr 42-303).

Kopplar man på beskrivet sätt så kommer dels strömbrytaren på instrumentbrädan att fungera och dels kommer antennen att åka ner när man stänger av tändningslåset.

Hela kostnaden inklusive antenn ligger på under 250 kr (exkl arbete).  Och till er originalentusiaster , som trots varningar läste vidare, ber jag om ursäkt för att jag moderniserat något som inte får moderniseras. 
 
www.rrec.se