Kan man flöda en Silver Shadow

Peter Gavel

  2000 - 2

Det brukar löna sig att flöda förgasaren som starthjälp. Det vet alla som tillämpar metoden. På S.Cloud (I) och tidigare modeller med SU-förgasare finns en flödarknapp på vardera flottörhuset. Den saknas på S Shadow 6,23. Hade jag den bilen skulle jag se till att få fram den funtionella grejen, flödarknappen.

Den kan bland annat tala om ifall det finns bensin i flottörhuset eller inte. Man hör ju och känner flottören skvalpa i sitt bensinbad - annars är det tomt!

Förgasaren på aktuell S Shadow heter SU HD8. Flottörhuslocket ser likadant som på Cloudens förgasare, men en liten skillnad bara. Hålet för flödarknappen är inte uppborrat. Gjutningen tycks vara densamma och platsen för flödarknappen är given.

Sedan 1947 borrade jag med framgång mitt första hål i flottörhuslock - i familjens båtmotor, Kermath Sea Cub. Motsvarande operation kan i SU-fallet göras på tre sätt.
(1) Själv skulle jag borra ett 1,5 mm hål och vid behov använda en ståltrådsstump som flödare.
(2) Puristen kan antingen köpa bara knappen med tillbehör, borra upp och montera eller
(3) köpa ett nytt knappförsett lock. Det senare torde heta "Later Type T2 Lid, AUE998 (LH) and/or AUE 999 (RH)". Svensk leverantör: Förgasar-teknik i Söderköping.

Vill man inte att fara omkring med ett öppet 1,5 mm hål, köper man förslagsvis en klen rundstav av bokträ i modellaffören, tex Wentzel i Stockholm, och tillverkar en löstagbar propp

 
www.rrec.se