Sparks by Lumenition

Peter Gavel

  2000 -1

Nyfiken som jag är köpte jag dem omtalade ombyggnadssatsen från HOLDEN, för tändsystemet - med grejor från LUMENITION. Optronic Ignition eller "Optical Switch".

Du har säkert sett reklamen. Den passar bilar byggda av Rolls-Royce Ltd 1946 till 59. Nu har jag prövat den ett 100-tal mil i min Bentley Mark VI. Allt fungerar till största belåtenhet. Särskilt tacksam är jag över förbättringen i råkallt väder. Min Bentley (som tackochlov har manuell chock) startar genast, trots novemberkylan, relativt seg motorolja och en effektsvag startmotor.

Installationsanvisningen var svår att följa. Den är snårig och motsägelsefull. Den försöker täcka in normala minusjordade bilar såväl som plusjordade Rollsbyggda. Var skulle ballastresistorn sitta i systemet om man, som jag, har en sådan?

Efter hand som den blir varm sänker den ju spänningen över en del av systemet. Till slut trodde jag mig förstå. Den blev tydligen rätt. Misstag kan vara dyrbara i den transistoriserade världen...


Det var inte särskilt svårt att hitta rätta tändläget. Jag ställde avsiktligt lite högt till att börja med. Provade med startmotorn. Ville hon slå bak (ja!) vred jag ner tills starten blir mjuk och hon låter fint. Mer sofistikerade metoder än så brukar jag sällan tillämpa. "Vrida ner" är i praktiken att vrida fördelaren medurs, som fördelarrotorns rotationsriktning.

Billigt var det kanske inte, SEK 2.220:- hemtaget och med VAT:en betald. Belöningen skall bestå i evigt god funktion utan krav på service. Slut alltså på brytarspetsjustering, spetsbygen och synkroniseringsbekymmer - för att inte tala om lömska kondensatorfel. Bilen blir okänslig mot slitna lager i fördelaren.

Bara den saken är värd ett pris. Slitna lager stör saom bekant brytargap och synkronisering i en normalt bestyckad Delco Remy dubbelbrytarfördelare.

Provet är enbart positivt så här långt. Bilen startar som sagt kvickare än vanligt. Hon går lugnare på tomgång. Under färd och acceleration känns allt som det skall.

 
www.rrec.se