Nyfiken som jag är köpte jag dem omtalade
ombyggnadssatsen från HOLDEN, för tändsystemet - med grejor från
LUMENITION. Optronic Ignition eller "Optical Switch".
Du har säkert sett reklamen. Den passar bilar byggda av Rolls-Royce Ltd
1946 till 59. Nu har jag prövat den ett 100-tal mil i min Bentley Mark
VI. Allt fungerar till största belåtenhet. Särskilt tacksam är jag över
förbättringen i råkallt väder. Min Bentley (som tackochlov har manuell
chock) startar genast, trots novemberkylan, relativt seg motorolja och
en effektsvag startmotor.
Installationsanvisningen var svår att följa. Den är snårig och
motsägelsefull. Den försöker täcka in normala minusjordade bilar såväl
som plusjordade Rollsbyggda. Var skulle ballastresistorn sitta i
systemet om man, som jag, har en sådan?
Efter hand som den blir varm sänker den ju spänningen över en del av
systemet. Till slut trodde jag mig förstå. Den blev tydligen rätt.
Misstag kan vara dyrbara i den transistoriserade världen...
Det var inte särskilt svårt att hitta rätta tändläget. Jag ställde
avsiktligt lite högt till att börja med. Provade med startmotorn. Ville
hon slå bak (ja!) vred jag ner tills starten blir mjuk och hon låter
fint. Mer sofistikerade metoder än så brukar jag sällan tillämpa. "Vrida
ner" är i praktiken att vrida fördelaren medurs, som fördelarrotorns
rotationsriktning.
Billigt var det kanske inte, SEK 2.220:- hemtaget och med VAT:en betald.
Belöningen skall bestå i evigt god funktion utan krav på service. Slut
alltså på brytarspetsjustering, spetsbygen och synkroniseringsbekymmer -
för att inte tala om lömska kondensatorfel. Bilen blir okänslig mot
slitna lager i fördelaren.
Bara den saken är värd ett pris. Slitna lager stör saom bekant brytargap
och synkronisering i en normalt bestyckad Delco Remy
dubbelbrytarfördelare.
Provet är enbart positivt så här långt. Bilen startar som sagt kvickare
än vanligt. Hon går lugnare på tomgång. Under färd och acceleration
känns allt som det skall. |
|