Radikalt däckbyte Peter Gavel
  1995-01
Debattens vågor går höga i engelska Bulletinen, när det gäller däck till RR och Bentleys 1946-65. "Måste" man använda originaltypen, diagonaldäck, eller får man åka på modernare radial-, och i så fall vilka?

Dyrköpta erfarenheter
På de senaste 4.000 milen har min Bentley (1950) slitit ut två omgångar diagonaldäck Dunlop SP 670x16. Sådana kostar över 2000 kr/st. Min milkostnad för enbart däck har alltså varit drygt 4 kr. Dyrt, får man nog säga.

Slitaget beror inte på felaktig framhjulsinställning, fel ringtryck eller något sådant. Jag håller efter dem och de har slitits rätt jämnt. Orsaken är mer att jag kör tämligen fort. Franska motorvägar i sommarvärme tar sitt, men det gör tydligen även svenska, svalare vägar.

Radial
Bäst på att skildra nackdelarna, och även faromoment, med diagonaldäck var nog Stephen Blakey i RREC Bullentin 205, i insändaren "Radials and Crossplys". Efter att ha läst detta och känt igen det som avhandlats tänkte jag att här måste prövas: bytte till riktigt billiga radial, 205x16, regummerade.

Har nu kört ca 100 mil på dessa och är i stort sett nöjd. Radialdäcken spårar nästan inte alls. Det är verkligen en förbättring. Ljudnivån blir en smula högre, men det är nog enda nackdelen, frånsett att diagonaldäcken var vackrare med sina slätare sidor och mindre påtagliga däckmönster.

Kostnaden kaps rejält. Inte nog med att sådana här radialdäck kostar tredjedelen i inköp, de lär ska hålla i 3.000 mil, eller mer. Milkostnaden för däck blir därmed kanske 1 kr (i kontrast mot diagonaldäckens 4 kr per mil).
 
   
   
www.rrec.se