Kolla dina bladfjädrar Peter Gavel
  1994-02
Inspirerad av artikeln om nedsuttna bladfjädrar, "Lifting her sagging rear end", RREC Bullentin 201, beslöt jag att ta en närmare titt på mina.

Bentleyn är 44 år - generalkonsul Axel Ax;son Johnsons från början. Hon var nog lite låg där bak och har ibland känts instabil i vänsterkurvor. Bara när hon var lätt lastad och bara åt vänster, alltså.

Glappa fjäderfästen, brutet fjäderblad
Jag tog isär bakaxelupphängningen och fjädrar i alla dess detaljer, en smutsig och arbetsam procedur, genomförbar utan specialverktyg. Samtliga fjäderinfästningar och hänken visade sig heltorra på smörjmedel. Och väldigt glappa.

Centralsmörjsystemet, som fungerar så bra där fram på min bil, var igenbeckat bakåt - sedan hur länge?

Kolla din anläggning, om du har sådan chassismörjning! Jag förstår varför RR övergav det här i slutet av 50-talet. Väldigt bra så länge det funkar, annars inte.. Fjäderpaketens huvudblad såg hela ut med det högra var inte desto mindre brutet. Det satt ihop bara i ena kanten. Här fanns otvivelaktigt en orsak till instabilitet i vänsterkurvor.

Reparationen

Renommerade Bergasmén i Eskilstuna tillverkade nya huvudblad till bakfjädringen på Bentleyns båda sidor. Och nya bussningar och sprintar - den här gången försedda med smörjnipplar. Bakfjädrarnas upphängning får alltså i fortsättningen på vanligt sätt. "Luvax Bijur", bilens centralsmörjsystem, är nu pluggat bakåt.

Åke Sundqvist, Tapetserarmästarn, medlem i RREC, syr nya läderdamasker till mina bakfjädrar. Lika fina som till hans egen Bentley, en 49:a med diskret infällt barskåp.

Camber = välvning (pilhöjd på svenskt byggspråk).
Free camber 7 1/8" = välvning obelastad, se teckning.
Loaded camber FLAT = välvning 0 vid brukslast.
Actual poundage 1170 = brukslast, engelska pounds.
1 pound (lb) = 0,4536 kg.
 
   
   
www.rrec.se