Provisorisk kylartermostat

Peter Gavel

 

1994-01

Den kylartermostat som sitter på motorblocket i Silver Dawn, Mark VI med flera är av speciell typ, dyr och svårfunnen. Så här löste jag probemet en gång när det var bråttom.

Kostnad och Kostnader
En originaltermostat kostar med moms och klubbrabatt hela 1.460 kr. Mycket pengar, får man säga. En Volvo-termostat däremot, "made in UK", inköpt på närmaste OK-mack, kostar ca 50 kr. Lägg till 100 kr för en "adapter" och kostnaden blir ca 10% av originaldelens. Sådana affärer gör man gärna - om det är ofarligt. Här är fällan:

Rundgång
Det speciella med originaltermostaten är att den tillåter rundgång under motorns uppvärmningsfas. När motorn är varm öppnar RR-termostaten kylarkretsen och stänger samtidigt och i samma mån en "bypass", shuntledningen. Detta för med sig att om du helt simpelt skulle ersätta en RR-termostat med den enklare Volvodelen så skulle shunten stå öppen för jämnan. Då kokar motorn. Man måste alltså hindra rundgång genom att täppa till den bypass med exempelvis en tilltäljd träbit i slangen.

Kokar ändå?
Det här är mystiskt - motorn kokar. Trots pluggen! Det visar sig bero på att Volvo termotstaten stänger så effektivt att systemet står fullständigt stilla. Termostaten nås inte av det varma vattnet och kan därför inte öppna som den skall. När jag väl lyckats förstå detta, borrar jag små hål i Volvo termostatetn så att en viss cirkulation i systemet skulle garanteras. Det blev tre hål, dia 2.5mm. Det fungerar! Motorn blir varm/kall som den skall och håller rätt arbetstemeratur. Min hålade termostat sitter fortfarande kvar i Bentleyn efter två år. Jag märker inga nackdelar.

Adaptern
Det som behövs för att Volvodelen skall passa i Bentleyns termostathus är en tillsvarvad ring med dessa mått.

 
www.rrec.se