Rolls-Royce Silver Ghost 100 år.

Jan Möller

 

2006-1

   
Den första Rolls-Royce-modell som kom att tillverkas i även för Rolls-Royce mått stora volymer var 40/50 horsepower. Det var dessutom denna modell som placerade Rolls-Royce på kartan som en bilbyggare att räkna med. 40/50 hp introducerades för en större publik på 1906 års Olympia Motor Show.

Men man hade då inte hunnit bli helt färdiga: en av de utställda bilarna saknade därför motor. Om redaktören förstått saken rätt levererades de första exemplaren av 40/50 hp ut till kund först 1907, varför en del (bl a moderklubbens) entusiaster avser att fira hundraårsjubiléet först nästa år, kanske även med någon eller några deltagande bil/ar och besättning/ar från den svenska sektionen. Men det gäller ju att passa på att ha roligt när man kan så varför vänta med att fira ända tills nästa år?
 
Skämt åsido, som om så mycket annat som hände för lång tid sedan tvista de lärde, t ex om 1906 eller 1907 skall anses vara det år då modellen 40/50 hp såg dagens ljus. Det finns uppenbarligen goda argument för båda årtalen, men redaktörens och många andras uppfattningar är att det år då 40/50 hp presenterades för publiken också är att anse som det år då modellen såg dagens ljus.

40/50 hp hade ett längre chassi än de som Rolls-Royce tillverkat tidigare i fabriken på Cooke Street i Manchester. (Modellen fanns dock att beställa med två olika axelavstånd: kort och långt chassi.) 40/50 hp utrustades med en av Henry Royce nykonstruerad, fantastisk sexcylindrig motor, som kom att bli legendarisk och som vid presentationen var långt före sin tid.

Motorn hade sex cylindrar i två block på vardera tre cylindrar. Cylindervolymen var ursprungligen 7.036 liter, från 1909 7.428 liter. Effekten var 48 hk vid låga 1 250 varv/min, vilket var mycket på den tiden.

Modellen blev snabbt populär och fick ett rykte om extrem lenhet (”smoothness”), tysthet, kvalitet och flexibilitet. Men framför allt blev den känd för sin för tiden fullständigt unika tillförlitlighet och driftsäkerhet. Många anser att det framför allt är motorn som gör 40/50 hp så unik.

Redaktören kommer ibland på sig själv med att stå och bli helt fascinerad bara av att lyssna till motorljudet från en av dessa fantastiska bilar, tänkande ”Om en motor konstruerad under 1900-talets allra första år låter så här, vad har vi ingenjörer då egentligen lyckats förbättra under de efterföljande hundra åren?”
 
 
Henry Royce var tydligen själv delvis av samma uppfattning, eftersom han ansåg att 40/50 hp var den bästa bil han någonsin gjort. Och samtiden: Autocar beskrev i april 1907 sina intryck med ”motorn under huven skulle kunna vara en tyst symaskin… man märker ingenting av framdrivningen. Oavsett om man sitter fram eller bak får man bara en känsla av att man av fordonet ljudlöst förs fram genom landskapet.”

40/50 hp blev därför ganska omgående och trots sitt pris en formidabel succé. Och när man på Rolls-Royce såg vartåt det barkade lade man ned alla tidigare modeller för att helt kunna koncentrera sig på tillverkningen av 40/50 hp och att kunna göra denna till världens bästa bil. Man fick dessutom så småningom öka kapaciteten rejält genom att bygga en helt ny större fabrik i Derby. Henry Royce designade den själv.

Hela fabriken kostade £9 539, dvs ungefär som sju 40/50 hp-chassin vid denna tid... I dagsläget presenteras nya bilmodeller och faceliftversioner på löpande band. Så var det egentligen redan på 40/50 hpn:s tid. Motorn är egentligen det enda som är gemensamt för alla 40/50 hp. Chassiet och de flesta andra komponenter skiljer stort mellan olika årgångar. Man kan därför tala om att det finns en tidig 40/50 hp-variant, en mellanmodell och en sen variant.

Chassit från den senare ärvdes dessutom 1925 av New Phantom, som enbart försetts med en ny motor. Claude Johnson hade blivit den förste VD:n för det 15 mars 1906 nystartade Rolls-Royce Ltd. Han satte direkt igång med marknadsföringen av 40/50 hp.

Modellen annonserades föga blygsamt som ”the six cylinder Rolls-Royce, not one of the best, but the best car in the world”. Dessa magiska ord “The Best Car in the World” har allt sedan dess och ända fram till våra dagar varit intimt förnippade med Rolls-Royce för en mycket stor del av världens befolkning.

Rolls-Royce är dessutom 100 år senare för en stor publik fortfarande synonymt med ”det allra bästa av sitt slag” – också detta en rest av det PR-arbete som inleddes redan under Silver Ghost-perioden. Tala om framgångsrik marknadsföring! Och så säger man att Coca-Cola har världens starkaste varumärke!? I doubt it!

Det finns ett par olika historier om hur 40/50 hp egentligen fick namnet Silver Ghost. En av dem låter så här: Claude Johnson tog det 12:e (andra säger 13:e, men Rolls-Royce brukar alltid hoppa över nr 13…) producerade 40/50-chassiet (av årsmodell 1906 eller 1907) för att bygga en bil till sig själv.
 

Han lät försilvra alla lyktor, beslag etc, försåg den med en mycket vacker och välproportionerad öppen touringkaross och lät lackera hela karossen i silver- eller aluminiumfärg. Bilen gick tyst som ett spöke och kom därför att ges namnet ”The Silver Ghost”, ett namn som även fanns graverat på en silverpläterad mässingsskylt som bilen försågs med.

Detta namn gavs alltså till en enskild bil, men kom därefter att användas för alla 40/50-bilar. Bilen med mässingsskylten har kommit att finnas i fabrikens ägo ända fram till våra dagar, efter att ha bytts in mot en ny Bentley Mk VI i slutet av 1940-talet.

Det är Rolls-Royce välkända, vackra annonspelare med registreringsnummer AX201, numera med mer än 800 000 km på mätaren. Som ny användes den av Rolls-Royce i ett stort antal tillförlitlighetstävlingar, men såldes därefter.

Ett standard 40/50 hp chassi kostade enligt dagens Rolls-Royce Motor Cars Ltd vid introduktion £1300, ett oerhört belopp vid denna tid. Enligt Jan Segerfeldts artikel hade listpriset 1913 sjunkit till strax under £1000. Men det gällde väl då som nu: Den person som behöver fråga om priset lär inte bli någon kund, eftersom han eller hon uppenbarligen inte har råd.

Och samma sak när det gäller bränsleförbrukningen, dock har det här även en praktisk konsekvens: Eftersom en 40/50 hp liksom flertalet andra Rolls-Royce och Bentley drar så mycket bensin blir sträckan som går att köra på en full tank bensin ofta påtagligt begränsad. Men låt oss glömma dessa världsliga bekymmer!

Den nya Rolls-Royce 40/50 hp gjorde stort intryck på alla, vilket ytterligare accentuerades av dåtidens karossbyggare, som med sina eleganta karosser helt enkelt placerade Rolls-Royce Silver Ghost i en klass för sig. Och så är det väl för de flesta än i dag. Vad i bilväg kan mäta sig med en Rolls-Royce Silver Ghost?

Möjligen en annan Silver Ghost! Silver Ghost deltog i ett stort antal tillförlitlighetstävlingar, där man utklassade konkurrenterna – ofta med AX201.

Under första världskriget sattes ett stort antal 40/50 hp in i kriget som ambulanser, stabsbilar och armerade bilar för direkta stridsändamål. De senare vägde upp till 4 ton, men lyckades ändå komma upp i 80 km/h. Även som krigsfordon hade man nytta av bilarnas extrema driftsäkerhet, där de fick bekänna färg i lervälling och öknar.
 

Winston Churchill sade senare att Rolls-Royce bilar, flyg- och båtmotorer hade en högst väsentlig roll för framgångarna i krigen.40/50 hp var i produktion ända fram till 1925, då modellen ersattes av New Phantom, senare kallad Phantom I, som således fick ärva Ghostens chassi men försågs med en ny motor.

Totalt tillverkades 7 870 Silver Ghost, varav 1 700 i Springfield, Massachusetts, USA. Springfieldfabriken stängdes dock 1931, dels p g a den djupa världsdepressionen, dels eftersom många amerikanska kunder föredrog Rolls-Royce byggda i den engelska Derby-fabriken.

Efterfrågan på Springfieldchassin blev därför med tiden alltför liten. Under årens lopp sägs det i Sverige ha funnits ett 25-tal Silver Ghost. Efter vad redaktören kunnat utröna finns det f n i Sverige totalt sex Silver Ghost med intakta karosser samt två chassier. Samtliga ägare är som sig bör (eller på väg att bli) medlemmar i RREC.

Stort tack till Olle Ljungström och Anders Rohdin för faktauppgifter och trevliga diskussioner!
 
  
www.rrec.se