Renoveringen av Bentley S "264:an" del 4

Anders Rohdin

Renovering av golvet.
Golvet blev nästa område som Lasse fick ta sig an. Här var det ganska rostigt ett par decimeter in efter hela sidan från tröskellådan sett. Plåtarna är profilerade på några ställen för att golvet skall hålla formen bättre.

Vid golvet framför framstolarna är det också på tvären punktsvetsade platta plåtar för att golvet inte skall bukta sig när en tung chaufför sätter ner fötterna.

Först borrades punktsvetsarna bort med hjälp av en punktsvetsfräs. Sedan sågades de rostiga partierna bort. Golvplåtarna byggde Lasse nya med hjälp av falsmaskiner och det ”engelska hjulet”. De svetsades fast ”kant i kant” för att det inte skall synas att golvet varit lagat senare. Svetsskarvarna skall förstås senare slipas till och sedan förtennas.
Efter att de monterades var det så dags för de tvärgående plåtarna, dessa var ju lätta att få dit, men jag var mycket noga med att de svetsades med exakt samma antal punkter och på samma ställe som tidigare. Skall det vara nyskick och original så skall det.

Jag vet att det sedan kommer att limmas fast en ljudisoleringsmatta över alltihopa så ingen kommer att se punktsvetsarna men vetskapen... Innan plåtarna lags på plats sprutades förstås alla plåtar med zinkfärg för att undvika framtida korrosion.
Renovering av bagageutrymmet.

Nu var det så dags för bagagerummet och ett mycket komplicerat parti mellan bagage och bakre stötfångare jämte verktygslådan. Golv, bagagegolv och skärmar bildar här tre dubbla plåtar som har lätt för att bli en homogen rostklump.

Bakpartiets alla plåtar var i ”264:ans” fall tvungna att nytillverkas. Tur att jag har en så duktig plåtslagare. I bakre delen av bagaget finns det en stor försänkt låda som fick nytillverkas helt och hållet.

Här sitter det en massa läderspännen som håller de olika verktygen på plats, dessa i sin tur sitter skruvade fast. Allt skruvas fast i fyrkantsmuttrar som i sin tur ligger i fyrkantiga korgar under lådan, detta för att muttern inte skall snurra när man monterar skruvarna.

Alla korgar fick nytillverkas och svetsas fast under bilen med nya muttrar ilagda. När allt var klart tennades alla skarvar så att det blir en hel och fin yta att lackera på.
Tennarbetet.

Jag skall nu försöka att förklara hur tennarbetet går till, även om Ni sedan tidigare vet att detta inte är min starka sida, även om jag försökt. Efter att jag ringt min mentor Lars Lagerblad skall jag nu försöka att ge en liten kurs i ämnet steg för steg.

Man börjar med att tillse att plåtytan är helt ren från olja, damm och annan smuts. Sedan skall man pensla på tennpasta, ett medel som kan köpas hos svetstillbehörsfirmor.
När man penslat ut en lagom mängd, värmer man med gassvetsen tills pastan skiftar färg och blir blank, då tar man fram sin bomullstrasa och gnider överytan. Nu har man en förtennad yta.

Nu när ytan är förtennad tar man fram  tennstaven och värmer försiktigt på både stången och plåten. Det är mycket svårt. Värmer man för lite blir det en ”kall lödning” och det kommer att flaga med tiden, värmer man för mycket ramlar allt av och hamnar på golvet.

Temperaturskillnaden på dessa misstag är mycket liten. Börja med att öva på en liggande plåt. När tennet så är på plats och fortfarande så pass varmt att det är formbart tar man fram någon av de olika utformade träslevarna och formar till ytan. Dessa slevar måste hela tiden vaxas in för att glida lätt.

Det finns specialvax att köpa men det går lika bra med stearin som man smälter ned i en folieform, så var rädd om alla ljusstumpar Ni har liggande hemma.

När arbetet är klart hyvlas och skavs det överflödiga tennet bort med, special verktyg och pansarfilar med olika utformade filar beroende på vilken radie plåten har. Tennet som hyvlas bort går utmärkt att ge till barnen så att de kan gjuta tennsoldater av det.

När allt är klart kan man finpolera med sandpapper, eventuellt måste man fylla på med mer tenn i porer och sprickor också.

Jag avslutar med ett par bilder på verktyg och material som behövs för arbetet. Tennpastan till vänster, i mitten ser Ni massor med träslevar, formen är fylld med f d  stearinljusstumpar.

Olika pansarfilar och i mitten ser ni ett skavstål som är bra när man skall ta bort överflödig tenn i skarpt rundade partier. Fästet i mitten är ett ny tillverkat fäste som domkraften i ”264:an” skall vila på i
bagagerummet

Ja det var allt för den här gången. Vi hörs!
Trollhättan 2005-07-02
Bästa Bentley/Rolls-Royce-hälsningar!
Anders Rohdin