Renoveringen av Bentley S "264:an"
del 4 |
Anders Rohdin |
|
Renovering
av golvet.
Golvet blev nästa område som Lasse fick ta sig an. Här var det
ganska rostigt ett par decimeter in efter hela sidan från
tröskellådan sett. Plåtarna är profilerade på några ställen för
att golvet skall hålla formen bättre.
Vid golvet
framför framstolarna är det också på tvären punktsvetsade platta
plåtar för att golvet inte skall bukta sig när en tung chaufför
sätter ner fötterna.
Först borrades punktsvetsarna bort med hjälp av en
punktsvetsfräs. Sedan sågades de rostiga partierna bort.
Golvplåtarna byggde Lasse nya med hjälp av falsmaskiner och det
”engelska hjulet”. De svetsades fast ”kant i kant” för att det
inte skall synas att golvet varit lagat senare. Svetsskarvarna
skall förstås senare slipas till och sedan förtennas. |
|
|
Efter att de monterades var det så dags för de
tvärgående plåtarna, dessa var ju lätta att få dit, men jag var
mycket noga med att de svetsades med exakt samma antal punkter
och på samma ställe som tidigare. Skall det vara nyskick och
original så skall det.
Jag vet att det sedan kommer att limmas fast en
ljudisoleringsmatta över alltihopa så ingen kommer att se
punktsvetsarna men vetskapen... Innan plåtarna lags på plats
sprutades förstås alla plåtar med zinkfärg för att undvika
framtida korrosion. |
|
|
Renovering av bagageutrymmet.
Nu var det så dags för bagagerummet och ett mycket komplicerat
parti mellan bagage och bakre stötfångare jämte verktygslådan.
Golv, bagagegolv och skärmar bildar här tre dubbla plåtar som
har lätt för att bli en homogen rostklump.
Bakpartiets alla plåtar var i
”264:ans” fall tvungna att nytillverkas. Tur att jag har en så
duktig plåtslagare. I bakre delen av bagaget finns det en stor
försänkt låda som fick nytillverkas helt och hållet.
Här sitter det en massa läderspännen som håller de olika
verktygen på plats, dessa i sin tur sitter skruvade fast. Allt
skruvas fast i fyrkantsmuttrar som i sin tur ligger i fyrkantiga
korgar under lådan, detta för att muttern inte skall snurra när
man monterar skruvarna.
Alla korgar fick nytillverkas
och svetsas fast under bilen med nya muttrar ilagda.
När allt var klart tennades alla skarvar så att det blir en hel
och fin yta att lackera på. |
|
|
Tennarbetet.
Jag skall nu försöka att förklara hur tennarbetet går till, även
om Ni sedan tidigare vet att detta inte är min starka sida, även
om jag försökt. Efter att jag ringt min mentor Lars Lagerblad
skall jag nu försöka att ge en liten kurs i ämnet steg för steg.
Man börjar med att tillse att plåtytan är helt ren från olja,
damm och annan smuts. Sedan skall man pensla på tennpasta, ett
medel som kan köpas hos svetstillbehörsfirmor. |
|
|
När man penslat
ut en lagom mängd, värmer man med gassvetsen tills pastan
skiftar färg och blir blank, då tar man fram sin bomullstrasa
och gnider överytan. Nu har man en förtennad yta.
Nu när ytan är förtennad tar man fram tennstaven och
värmer försiktigt på både stången och plåten. Det är mycket
svårt. Värmer man för lite blir det en ”kall lödning” och det
kommer att flaga
med tiden, värmer man för mycket ramlar allt av och hamnar på
golvet.
Temperaturskillnaden på dessa misstag är mycket liten. Börja med
att öva på en liggande plåt. När tennet så är på plats och
fortfarande så pass varmt att det är formbart tar man fram någon
av de olika utformade träslevarna och formar till ytan. Dessa
slevar måste hela tiden vaxas in för att glida lätt.
Det finns specialvax att köpa men det går lika bra med stearin som man
smälter ned i en
folieform, så var rädd om alla ljusstumpar Ni har liggande
hemma.
När arbetet är klart hyvlas och skavs det överflödiga tennet
bort med, special verktyg och pansarfilar med olika utformade
filar beroende på vilken radie plåten har. Tennet som hyvlas
bort går
utmärkt att ge till barnen så att de kan gjuta tennsoldater av
det.
När allt är klart kan man finpolera med sandpapper, eventuellt
måste man fylla på med mer tenn i porer och sprickor också.
Jag avslutar med ett par bilder på verktyg och material som
behövs för arbetet. Tennpastan till vänster, i mitten ser Ni
massor med träslevar, formen är fylld med f d
stearinljusstumpar.
Olika pansarfilar och i mitten ser ni ett skavstål som är bra
när man skall ta bort överflödig tenn i skarpt rundade partier.
Fästet i mitten är ett ny tillverkat fäste som domkraften i
”264:an” skall vila på i
bagagerummet
Ja det var allt för den här gången. Vi hörs!
Trollhättan 2005-07-02
Bästa Bentley/Rolls-Royce-hälsningar!
Anders Rohdin |
|
|