Rally Brumunddal Norge 2023-08-17 till 20

Torsdag 17/8

Vi anländer ca kl 15:00 till Wood Hotell i Brumunddal (världens högsta trähus) efter en resdag som startade 08:00 i Linköping (ca 500km). Väl framme så fick vi hälsa på både nya och gamla vänner (för vår del så var det nästan bara nya). Efter lite vila och en dusch så samlades vi till en enkel middag.
Världens högsta trähus

Vy från vån 10

Vattenståndet ca 3m över normalt

Fredag 18/8

Frukost från 07:30, chaufförsmöte 09:15, avfärd 09:30. Vi var en kollon på nästan 30 bilar som drog iväg till Hovelsrud gård med en guidning tour av huset och trädgården. Gården odlar ekologiskt och levererar till alla de fina restaurangerna i Oslo. Det som produceras kan nämnas frukt, grönsaker och kyckling.
Där efter åkte vi till Hoels Gård som satsar mest på konferenser. Efter visningen av huset och dess historia så serverades en alldeles underbar lunch bestående av lax och rabarberpaj till detta serverades en på gården producerad druvjuice.
Tillbaka till hotellet och omklädning till en gemensam middag.
Åge Antonsen håller chaufförsmöte

Hovelsrud gård

Hovelsruds bostadshus

Hoels Gård

Lördag 19/8

Frukost från 07:30, chaufförsmöte 09:15, avfärd 09:30.Idag gick färden till Jernbanemuseet i Hamar. Vi fick en visning av museet och verkstaden bakom kulisserna. Lunchen intogs i ett lokstall och bestod av flera olika snittar till detta serverades läsk eller vin till de som inte satt bakom någon ratt.
Tåget som vi senare åkte med

Tågresa från museets nya till gamla del

Från museet åkte vi till Domkirkeruinen i Hamar. Där fick vi lära oss att svenskarna hade hälsat på och raserat och bränt ner biskopsgården (vi fick be ödmjukt om förlåtelse). Kring ruinen efter katedralen hade dom byggt en glaskonstruktion där det som av en händelse råkade bli en fantastisk akustik. Detta demonstrerades av vår guide som sjöng otroligt vackert i ett par mycket gamla sånger (inte ett öga torrt). I katedralruinen så ordnades det bl.a. bröllop som vi också blev varse om.
Vår skönsjungande guide vid biskopsgården

Katedralen i sin glaskupol

Åter till Wood hotell och omklädning till festkläder innan Norska Sektionens årsmöte. Efter årsmötet så serverades vi en fyra rätter festmåltid. Innan desserten så var det prisutdelning på quizet som vi fick på morgonens chaufförsmötet.
Festmåltidens menu

Som exempel på frågorna:
Vem av deltagarna har sprungit fler än hundra maraton.
En av deltagarna har cyklat som ledsagar till en blind kamrat varje vecka under ett tiotal år
En deltagare har uppträtt som ståuppare.
etc. etc.
Priserna var skänkta av Rohdins Classic Cars och ett pris av Ilkka Kantanen som lottades ut till en summa av 11500 NOK som skänktes till Ukraina.

Söndag 20/8

Allting har sitt slut även detta trevliga rally men vi börjar som vanligt med chaufförsmöte 09:30 och avresa 09:45. Sista dagen med gänget så hade regnet börja att falla och färden gick till Löiten Brenneri. Guidningen på detta i dag nedlagda bränneri skedde som en teaterföreställning av en man i 7-8 olika roller. Via skådespeleriet fick vi ett mycket underhållande historiskt dokument och livet i och omkring bränneriet.

Nu till det tråkiga i rallyt, avsked till alla nyvunna och gamla vänner. Vi var alla överens om att försöka att återvända till det Norska RREC rallyt nästa år igen

Sammanfattning:
Vi hade tur med vädret, växlande molnighet under torsdag till lördag. Regnet kommer under söndagen men då var vi under tak eller i bilen. Ett stort tack till våra Norska vänner för ett fantastiskt ordnat rally och jag hoppas att vi är välkomna igen nästa år.