RREC-träff lördagen den 3 oktober 2020

Öland ”drabbades” detta år av ännu en torr och solig sommar. Men skillnaden mot 2018 och -19 var påfallande genom effekterna av pandemin. En sådan effekt för oss RREC-medlemmar i distriktet var inställda träffar till Kosta och Huseby. Men flera medlemmar önskade när sommaren var över att vi skulle träffas under försiktiga och ansvarsfulla former innan vi sätter in finbilarna.

Det var inte lätt att hitta en lucka i september när medlemmarna var tillgängliga. Så vi hann in i oktober med förberedelserna. Och då gällde det snarast att hitta en lucka mellan regnprognoserna.

I stället för en planerad resa till Värnanäs blev det med rätt kort varsel en sexmilstur på Öland, påbörjad och avslutad på Tveta Gård. Fyra bilar; två Bentley och två Rolls-Royce; ställde kosan mot öster. För första gången hade vi glädjen att få se en Bentley Bentayga i gänget. Den lycklige ägaren hade ställt sin andra Bentley i garaget.



Via slingrande vägar passerades Bostorp, Dörby och Hagby innan vi nådde Bläsinge hamn.
Där gjorde vi ett stopp. Minnesplatsen för en mycket omskriven händelse besöktes.

Den 22 juni 1942 torpederade ryska ubåten SC 317 det svenska lastfartyget S/S Ada Gorthon några sjömil utanför hamnen.
Båten var tungt lastad med järnmalm på väg från Luleå till Rotterdam (med slutstation Tyskland för dess krigsindustri).

Torpeden träffade midskepps, båten bröts mitt itu och sjönk på mindre än halvminuten. De åtta sjömän som befann sig på däck räddades av fiskebåtar från Bläsinge hamn. Men fjorton man blev instängda och följde med i djupet.

Namnen på alla dessa står på stenen i mitten på minnesplatsen. Som en kuriositet kan nämnas att en av  besättningsmännen räddades genom att klättra upp i masttoppen, där han precis kunde hålla näsan över ytan.
Detta var möjligt genom att fartyget var relativt stort; nittio meter långt; och djupet vid haveriplatsen blott 30 m. 
Vår resa fortsatte via Gårdby, Näsby och Åby ner till Brunneby. Där körde vi rakt västerut över Alvaret till Resmo. Väg 136 lämnades när vi i stället tog bygatan genom Vickleby och dito för Karlevi och Eriksöre. Den senare byvägen på ca 2 km upplever en fullständig förvandling varje år vid skördefesten. Då är bilar bannlysta.

Från Skogsby/Torslunda tog vi vägen över Kåtorp och Tävelsrum tillbaka till Tveta Gård, där vi avslutade med fika.

Pga vägarbete i Dörby blev det 100 m på grusväg. I övrigt var en stor del av körningen på synnerligen slingrande asfaltvägar, som övriga deltagare inte ens kände till. Därav relativt detaljerad vägbeskrivning ovan.

Nästa år hoppas vi kunna genomföra minst två ”normala” utflykter med sedvanlig god anslutning.

Rune Johansson
DA-Småland & Blekinge