ROLLS-ROYCE DEBUTS

 "Spirit of ecstasy" FABERGÉ EGG

 
23 oktober 2018, Goodwood - embargoed 9am BST

Från kungar och drottningar till entreprenörer har många av de mest framstående och rika samlarna från 20 och 21-talet blivit förolämpade av locket av ett Fabergé-ägg. Med bara 50 före 1917 Imperial Eggs färdiga, är dessa exceptionellt värdefulla skapelser några av de mest värdefulla och eftertraktade föremål som någonsin har gjorts.

Nu, på ett modernt sätt, har ett nytt Fabergéägg skapats. Två av världens mest uppskattade lyxhus har gått ihop för att skapa en unik objet d'art, för en krävande skyddare. Rolls-Royce Motor Cars och Fabergé tillkännager stolt "The Spirit of Ecstasy"

För första gången i historien är en iteration av Ecstasy-andan, den gåtfulla maskot som har smyckat Rolls-Royce-bilar sedan 1911, cocooned i ett utsökt, nutidigt Fabergé-ägg. Designen, som utvecklats av Rolls-Royce Designers Stefan Monro och Alex Innes och gjordes av Fabergé Lead Designer Liisa Talgren, har blivit livslängd av Faberges arbetsmästare Paul Jones, som skapar en samtida tolkning av en av världens mest berömda och värdefulla ägodelar.

Idrifttagningen av en Rolls-Royce-bil är ofta ett avgörande ögonblick för beskyddaren, så det är också att Fabergé Egg är igång.

Faktum är att denna "Spirit of Ecstasy" Fabergé Egg, den andra som beställts i "Imperial Class" sedan 1917 - en kategori som endast reserveras för Fabergés mest upplysande skapelser - firar historien, arvet och legenden som både Rolls-Royce och Fabergé har varit vördade över mer än ett sekel. Båda varumärkena har navigerat om tidernas omväxlingar och fortsätter att producera ursäkt för moderna, mycket eftertraktade, sanna lyxartiklar. Ägget är avsett för en stor samlare av båda varumärkena.

Ägget förbinder de element som ligger i själva kärnan i varje märke - Ecstasy-anledningen, den har styrt varje Rolls-Royce-bil i över ett sekel, och formen av ett Fabergé-ägg, toppen av prydnadsuttrycket . Mästerverket som härrör från detta utmärkta samarbete speglar den extraordinära detaljeringen och det fullständiga hantverket som båda varumärkena är kända för idag.

Torsten Müller-Ötvös, verkställande direktör, Rolls-Royce Motor Cars, kommenterade: "The Ecstasy Spirit" Fabergé Egg föddes från en inbyggd önskan att vidareutveckla riken för skräddarsydd personalisering. Som svar på de fortsatta kraven hos kunderna på jakt efter unika och välskötta ägodelar, skissade en designer på House of Rolls-Royce ett ägg som antändde en fascination som utan tvivel skulle bli en av de mest samlingsbara föremålen i modern tid. "

Ett team av sju hantverkare från Fabergé åtar sig utmaningen att tillverka designen med de finaste materialen gift med sin extraordinära skicklighet som konstnärsmycken. Vid första anblicken är ägget otvetydigt i sin karaktär. Designvinklar från Fabergés arv mästas väldigt in i den invecklade designen som står vid 160 mm och väger bara 400 g, med ägget utnyttja de "överraskning och glädje" attribut som Imperial Eggs firas.



Ägget vilar på en motorns vred, handgraverad, lila emalj guilloché bas av 18 karat vitguld. Röda guldarmar definierar äggets form och fungerar som skyddskammare för Äggets dyrbara invånare. När man rör rörelsen via en diskret handtag vid basstativet, uppträder teaterns känsla som grenarna öppna för att presentera den exklusiva andasandan, handskulpterad i frostat stenkristall, som står nobelt i hennes överdådiga omgivning. Rostguldskovlarna, utsmyckade med nästan 10 karat av runda vita diamanter, löser sig i skarvar av naturlig ametist som väger över 390 karat, speciellt utvalda för färgmättnad och kvalitet. Emaljens och ametistens lila nyanser ger en lekfull nod till användningen av färg som finns i Fabergés arv.

Fabergés tekniska behärskning råder. "Ecstasy Spirit" Fabergé Egg adopterar en mycket komplex operativ mekanism, utformad genom datorstödd design och animering, utvecklad med mikroteknik. Succesen för denna mekanism, och i sin tur hela stycket, kan tillskrivas guldsmedernas konst som hantverkare och deras förmåga att anmäla denna färdighet med teknik, skapa ett konstverk som inte kunde skapas av en man ensam. Stycket belyser både den konstnärliga designen och den tekniska kompetensen som man förväntar sig av ett samarbete mellan Rolls-Royce och Fabergé, och har förmodligen den mest komplicerade öppningen av något Fabergé Egg hittills.



Seir Gilbertson, koncernchef Fabergé sa: "Ett unikt ögonblick i vår företags historia utgör skapandet av" Ecstasy Eggs Spirit "mötet mellan två mästare av oöverträffad kvalitet och design, och presenterar två globalt erkända symboler. Fabergé ägg och andas av ecstasy. "

Josina von dem Bussche-Kessell, affärsutveckling och global försäljningschef, Fabergé tillade: "Två år i arbetet är vi väldigt mycket glada över att kunna presentera den här speciella delen till våra kunder och partners över hela världen tillsammans med Rolls-Royce Motor Cars och är stolt över att fortsätta göra historia genom att skapa skräddarsydda och unika bitar som detta. Eget av Ecstasy 'Egg markerar en demonstration av det rykte som Fabergé stolt bär idag. "



Fifty Imperial Easter Eggs skapades för den ryska kejserliga familjen mellan 1885 och 1916. Dessa skapelser är oupplösligt knutna till familjen Romanovs liv. Tio ägg producerades från 1885 till 1893 under kejsar Alexander IIIs regeringstid; ytterligare 40 skapades under hans pliktsamma son, Nicholas II, regel två, varje år - en för sin moder, dowager, den andra för sin fru. Om vi
​​utforskar de stora arkiverna Rolls-Royce, finner vi att tsar-nicholas II verkligen också var skyddare av Rolls-Royce Motor Cars.



Fabergé Eggs "Spirit of Ecstasy" kommer att bli premiär på House of Rolls-Royce i Goodwood, West Sussex, England, till en mängd utmärkta gäster och ärevördiga kunder på marknaden den 23 oktober 2018. Ägget kommer då att vara på offentlig visning i Faberges Londons fönster denna kristalltid.

Google översättning från engelska