ROLLS-ROYCE DEBUTS
"Spirit of ecstasy" FABERGÉ EGG
23 oktober 2018, Goodwood - embargoed 9am BST
Från kungar och drottningar till entreprenörer har många av de mest
framstående och rika samlarna från 20 och 21-talet blivit förolämpade av
locket av ett Fabergé-ägg. Med bara 50 före 1917 Imperial Eggs färdiga,
är dessa exceptionellt värdefulla skapelser några av de mest värdefulla
och eftertraktade föremål som någonsin har gjorts.
Nu, på ett modernt sätt, har ett nytt Fabergéägg skapats. Två av
världens mest uppskattade lyxhus har gått ihop för att skapa en unik
objet d'art, för en krävande skyddare. Rolls-Royce Motor Cars och
Fabergé tillkännager stolt "The Spirit of Ecstasy"
För första gången i historien är en iteration av Ecstasy-andan, den
gåtfulla maskot som har smyckat Rolls-Royce-bilar sedan 1911, cocooned i
ett utsökt, nutidigt Fabergé-ägg. Designen, som utvecklats av
Rolls-Royce Designers Stefan Monro och Alex Innes och gjordes av Fabergé
Lead Designer Liisa Talgren, har blivit livslängd av Faberges
arbetsmästare Paul Jones, som skapar en samtida tolkning av en av
världens mest berömda och värdefulla ägodelar.
Idrifttagningen av en Rolls-Royce-bil är ofta ett avgörande ögonblick
för beskyddaren, så det är också att Fabergé Egg är igång.
Faktum är att denna "Spirit of Ecstasy" Fabergé Egg, den andra som
beställts i "Imperial Class" sedan 1917 - en kategori som endast
reserveras för Fabergés mest upplysande skapelser - firar historien,
arvet och legenden som både Rolls-Royce och Fabergé har varit vördade
över mer än ett sekel. Båda varumärkena har navigerat om tidernas
omväxlingar och fortsätter att producera ursäkt för moderna, mycket
eftertraktade, sanna lyxartiklar. Ägget är avsett för en stor samlare av
båda varumärkena.
Ägget förbinder de element som ligger i själva kärnan i varje märke -
Ecstasy-anledningen, den har styrt varje Rolls-Royce-bil i över ett
sekel, och formen av ett Fabergé-ägg, toppen av prydnadsuttrycket .
Mästerverket som härrör från detta utmärkta samarbete speglar den
extraordinära detaljeringen och det fullständiga hantverket som båda
varumärkena är kända för idag.
Torsten Müller-Ötvös, verkställande direktör, Rolls-Royce Motor Cars,
kommenterade: "The Ecstasy Spirit" Fabergé Egg föddes från en inbyggd
önskan att vidareutveckla riken för skräddarsydd personalisering. Som
svar på de fortsatta kraven hos kunderna på jakt efter unika och
välskötta ägodelar, skissade en designer på House of Rolls-Royce ett ägg
som antändde en fascination som utan tvivel skulle bli en av de mest
samlingsbara föremålen i modern tid. "
Ett team av sju hantverkare från Fabergé åtar sig utmaningen att
tillverka designen med de finaste materialen gift med sin extraordinära
skicklighet som konstnärsmycken. Vid första anblicken är ägget
otvetydigt i sin karaktär. Designvinklar från Fabergés arv mästas
väldigt in i den invecklade designen som står vid 160 mm och väger bara
400 g, med ägget utnyttja de "överraskning och glädje" attribut som
Imperial Eggs firas.
Ägget vilar på en motorns vred, handgraverad, lila emalj guilloché bas
av 18 karat vitguld. Röda guldarmar definierar äggets form och fungerar
som skyddskammare för Äggets dyrbara invånare. När man rör rörelsen via
en diskret handtag vid basstativet, uppträder teaterns känsla som
grenarna öppna för att presentera den exklusiva andasandan,
handskulpterad i frostat stenkristall, som står nobelt i hennes
överdådiga omgivning. Rostguldskovlarna, utsmyckade med nästan 10 karat
av runda vita diamanter, löser sig i skarvar av naturlig ametist som
väger över 390 karat, speciellt utvalda för färgmättnad och kvalitet.
Emaljens och ametistens lila nyanser ger en lekfull nod till
användningen av färg som finns i Fabergés arv.
Fabergés tekniska behärskning råder. "Ecstasy Spirit" Fabergé Egg
adopterar en mycket komplex operativ mekanism, utformad genom datorstödd
design och animering, utvecklad med mikroteknik. Succesen för denna
mekanism, och i sin tur hela stycket, kan tillskrivas guldsmedernas
konst som hantverkare och deras förmåga att anmäla denna färdighet med
teknik, skapa ett konstverk som inte kunde skapas av en man ensam.
Stycket belyser både den konstnärliga designen och den tekniska
kompetensen som man förväntar sig av ett samarbete mellan Rolls-Royce
och Fabergé, och har förmodligen den mest komplicerade öppningen av
något Fabergé Egg hittills.
Seir Gilbertson, koncernchef Fabergé sa: "Ett unikt ögonblick i vår
företags historia utgör skapandet av" Ecstasy Eggs Spirit "mötet mellan
två mästare av oöverträffad kvalitet och design, och presenterar två
globalt erkända symboler. Fabergé ägg och andas av ecstasy. "
Josina von dem Bussche-Kessell, affärsutveckling och global
försäljningschef, Fabergé tillade: "Två år i arbetet är vi väldigt
mycket glada över att kunna presentera den här speciella delen till våra
kunder och partners över hela världen tillsammans med Rolls-Royce Motor
Cars och är stolt över att fortsätta göra historia genom att skapa
skräddarsydda och unika bitar som detta. Eget av Ecstasy 'Egg markerar
en demonstration av det rykte som Fabergé stolt bär idag. "
Fifty Imperial Easter Eggs skapades för den ryska kejserliga familjen
mellan 1885 och 1916. Dessa skapelser är oupplösligt knutna till
familjen Romanovs liv. Tio ägg producerades från 1885 till 1893 under
kejsar Alexander IIIs regeringstid; ytterligare 40 skapades under hans
pliktsamma son, Nicholas II, regel två, varje år - en för sin moder,
dowager, den andra för sin fru. Om vi
utforskar de stora arkiverna Rolls-Royce, finner vi att tsar-nicholas
II verkligen också var skyddare av Rolls-Royce Motor Cars.
Fabergé Eggs "Spirit of Ecstasy" kommer att bli premiär på House of
Rolls-Royce i Goodwood, West Sussex, England, till en mängd utmärkta
gäster och ärevördiga kunder på marknaden den 23 oktober 2018. Ägget
kommer då att vara på offentlig visning i Faberges Londons fönster denna
kristalltid.
Google översättning från engelska |