Text: Rune Johansson
Foto: Birgitta Rydbeck Dinkelspiel, Birger Lallo,
Hans Ranestål, Rune
Johansson
Vår webmaster Roberth Nironen bad mig om ett referat från årets rally.
Det kändes som en rejäl utmaning. Vem skrev referaten från 2014 och 2016
års upplagor? Jo, vår eminente förre redaktör Jan Möller, se Bulletinen
nr 1 och nr 4 från 2016.
Efter att återigen ha läst Jans uttömmande och
intressanta sammanställningar insåg jag dock en konsekvens: Jag behöver
inte upprepa de programdelar som är standard. Därför hänvisar jag
läsaren till Jans rapporter, om läsaren vill veta mer om Kungsrallyts
bakgrund etc.
Kungsrallyt håller greppet om deltagarna. Ännu en gång blev rallyt
mycket snabbt fulltecknat i våras och 113 lyckliga bilägare kunde börja
med sina förberedelser. Lite smolk i glädjebägaren blev det dock i form
av artiklar i såväl Barometern som Ölandsbladet om att donationsbevisen
blivit en rätt dyr handelsvara.
Rallygeneralen Kjell Gehammar berättade
i artiklarna att det är hårt tryck även i form av önskemål från skilda
håll om deltagande. Man åberopar olika skäl till att man borde få en
inbjudan utan att inneha donationsbevis, t.ex. att man har en extremt
dyr, fin eller sällsynt bil eller att man har en nära relation till
kungahuset.
Merparten deltagare från andra sidan Ölandsbron bor på Strand i Borgholm
två eller tre nätter. Fredagskvällen innebär en väl tilltagen
grillbuffé, som min fru Bitthe och jag deltog på för första gången.
Återseendets glädje var stor och stämningen var hög. Men det gällde för
många att iaktta försiktighet med dryckeskupongerna. Det var ju dags för
bilkörning inom mindre än 12 timmar för många av oss!
Nästan alltid vid rallydags är vädret perfekt. Det stämde även i år. Som
en eftersläng på de extremt torra månaderna maj, juni och juli blev det
den 18 augusti bortåt +28 C. Men; högst opassande för rallydeltagarna;
föll natten mellan den 17 och 18 augusti några mm av böndernas
efterlängtade regn.
När undertecknad anlände med välputsad bil kl 08 var
det ett intensivt putsande och torkande av rallybilarna på Strands
gräsmatta. Så gott som alla deltagande bilar anländer nämligen och
parkerar eftermiddagen och kvällen före. (Vissa platser på Öland hade
efter Valborg bara fått ca 30 mm regn totalt fram till rallyt. Torrast
på 260 år!).
Traditionellt var det förargenomgång vid 08.30-tiden. Och så började
väntan på kungaparet. De anlände i den mörkblå Volvon från 1946 prick kl
09 följda av kungens gäster i majestätets egen Pontiac GTO Cabriolet.
Den var perfekt att köra öppen denna dag av finansmannen Claes
Dinkelspiel och hans hustru Birgitta Rydbeck Dinkelspiel.
Den minnesgode
läsaren minns säkert vem som lånade samma bil 2006 på Kungsrallyt,
nämligen finansmannen Olof Stenhammar. Han hade lång hårman i nacken, en
läderjacka med all världens flaggor och spelade rocklåtar i stereon.
Även Claes och Birgitta hade anpassat sig till raggarimagen med falska
tatueringar och uppseendeväckande T-shirts med dödsskallar. Dessutom
hade Claes solglasögon och så mycket pomada i håret att han var rätt
svår att identifiera. Förvandlingen var så lyckad att undertecknad kände
igen honom först vid lunchen.
Den bil kungen kör står under resten av året på Volvos museum i Arendal
på Hisingen i Göteborg. I samlingen finns flera andra bilar, som
tillsammans med kungens Volvo transporteras till Öland för deltagande på
Kungsrallyt.
Via sin roll som dominerande sponsor är det därför
naturligt att ett antal ”samlarvolvo” deltager. Men det är bara en del
av förklaringen till att bilar av märket Volvo de facto dominerar på
deltagarlistan. Tillsammans med privatägda Volvo var märket i år
representerat av hela 26 fordon av de 113.
För statistiknördar
följer fler siffror här:
Jaguar
Rolls-Royce
Mercedes-Bemz
Ford
BMW
Bentley
Porsche
Cadillac
Chevrolet
Volkswagen
Saab |
14
10
9
8
5
5
5
3
3
3
2 |
Sjutton olika bilmärken vardera 1
Äldsta bilen var en 1914 Ford model T och yngsta en McLaren 570S och en
BMW i8; båda av årsmodell 2018. Imponerande tidsintervall, eller hur?
Nya dataskyddsförordningen GDPR fick konsekvenser för årets rally. Bara
lista på startande bilar lämnades ut. Inga namn på deltagare fanns att
läsa, varken på förare eller passagerare. Därför är texten nedan nästan
helt utan namn och även bilderna saknar text.
Som alltid var det väldigt mycket folk ute och tittade på rallyt.
Överallt satt lättklädda människor och fikade i sommarvärmen och man
fick se till att vinka tillbaka oavbrutet. Egentligen är det rätt
fantastiskt att så många håller ut timme efter timme. I princip är det
ju så att hälften av bilarna kör medsols och hälften motsols, vilket gör
att lång tid erfordras för att se alla bilar.
Detta år kördes en slinga på norra Öland, där vi i gul grupp i
turordning passerade Köpingsvik, Lundegård, Alböke, Äleklinta, Djupvik,
Sandvik, Källa, Persnäs, Södvik, Föra, Egby, Köpingsvik (igen), Sörby
och Lindby för avslutning i Jämjö.
Utefter banan hade lagts in stationer med antingen praktiska prov eller
frågor med 1X2-alternativ.
Men som vanligt började man med ett praktiskt prov på Borgholms torg. I
år gällde det att balansera; med ett bouleklot i ena handen; på en lång
och smal planka hela vägen, vända och gå tillbaka. För såväl kungen som
för vår bil blev det full pott; 15 poäng. En uppmuntrande start!
Körproven detta år var följande:
-
Bedöma när du kört precis ett varv på hjulet.
-
Bedöma när passagerarsidans framhjul når en förutbestämd punkt på
marken.
-
Köra mot en öppen vinkel så rakt som möjligt och stanna så nära
vinkelarmarna som möjligt.
-
Dessutom ingick att bedöma ett avstånd från bilens kylare, där rätt svar
var 14.3 m.
För att vinna tävlingen och få inneha kungens vandringspris till nästa
Kungsrally gällde det dessutom att veta det mesta av följande:
-
Att Svensk Bilprovning avreglerades år 2010.
-
Att man första gången besiktar en privatägd personbil efter tre år.
-
Att minsta tillåtna mönsterdjup på ett vinterdäck är 3.0 mm.
-
Att prins Carl-Philip i Swedish GT kör en Lotus.
-
Att Malmö-Lund var Sveriges första motorväg invigd av prins Bertil.
Traditionen bjuder att man före avslutningsceremonin med prisutdelning
äter lunch ute i det fria. Denna gång hade kungen själv föreslagit den
öländska nationalrätten kroppkakor. I Gärdslösa hembygdsförenings
lokaler i Jämjö strax norr om sägenomspunna Sättra hade flitiga damer
kokat mer än 1000 av dessa delikatesser.
Trots att jag gillar kroppkakor
blev mitt bidrag i ätandet denna gång måttliga (skamliga) en tredjedels
kroppkaka. Det blev konsekvensen av en (oförskyllt) sen ankomst till
lunchen och att sitta vid kungens bord och bland många andra ämnen få
prata skolminnen från Sigtuna med honom och kungaparets passagerare
Marianne von der Esch.
Vi tre klasskamrater lyckades t.o.m. försena
prisutdelningen ett antal minuter! Vi satt nog och drömde oss tillbaka
till svunna tider och glömde omvärlden.
Men det måste sägas att samtal
med de andra deltagarna vid bordet också var mycket givande och
minnesvärda. Vi förvånades allihop över att hitta många och ibland smått
osannolika beröringspunkter med varandra. Världen är liten, som flera
uttryckte det.
I tävlingen kunde man få 115 poäng. Segrande ekipage kom upp i 97 poäng;
en rätt imponerande nivå. Kanske lika bra att man själv inte fick veta
sitt resultat!
Efter prisutdelningen körde deltagarna i egen takt till Strand Hotell.
På kvällen vidtog en präktig galamiddag med bejublat framträdande av
Christer Sjögren. Han låtsades överraskad över att som deltagare behöva
kliva upp på scenen.
Vi bjöds på en fullödig konsert med inslag av allt
från Elvis, Frank Sinatra och religiösa julsånger. Efter konserten fick
jag nästan Christer att bli medlem i RREC. Bearbetningen fortsätter.....
Avslutningsvis ett litet tips i all välmening: Det händer från och till
att såväl folk i allmänhet som (nya) kungsrallydeltagare frågar mig vad
man pratar med kungaparet om; för den händelse det inte bara blir det
traditionella hälsandet i hand inne på Solliden.
Beträffande
konversationen avstår jag från att ge något råd. Däremot har jag ett
bestämt tips om läsaren (alltså inte bara deltagaren i Kungsrallyt) vill
komma fysiskt riktigt nära kungaparet och slippa jätteträngseln på
Solliden den 14 juli:
Köp inträdesbiljett den dag i början av augusti
det är prisutdelning på Solliden i den årliga tävlingen Ideträdgårdar.
Kungaparet är garanterat på plats och mer lättillgängligt än vad som är
vanligt.
Det kan gå lika bra på entusiastfordonsutställningen på
Solliden i början av augusti, då man dessutom kan ha turen att stöta på
ett antal andra medlemmar av den kungliga familjen.
Trots påminnelser
till alla RREC-medlemmar i distriktet har jag de två senaste åren varit
nästan ensam representant från klubben. Vi är alla i RREC välkomna med
våra bilar. Kom du också, nästa gång! Du slipper inträdet som deltagare,
om det nu kan göra någon skillnad. |














 |