Några tankar om årsavgiften
Då och då mailar eller ringer en RREC-medlem och vill utbyta
tankar om årsavgiften. När vi höjde från 900 till 1250 kronor var vi i
styrelsen lite oroliga för reaktionerna. Men den stora majoriteten har
lyssnat på våra förklaringar och accepterat skälen till höjningen,
vilket vi naturligtvis är mycket glada för.
I Bulletinen 2015 nr 3, sidan 17 visade vår dåvarande kassör Kai
Adolfsson på ett mycket pedagogiskt sätt hur de 900 kronorna användes
och varför en höjning till 1250 kronor var oundviklig.
Att större delen av avgiften går till England kan man förstås ha
synpunkter på. Men de förser oss med en mycket uppskattad klubbtidning
sex gånger per år, ett annonsblad 12 gånger per år och ger oss möjlighet
att delta på klubbträffar i England, bland annat det största årliga
RREC-rallyt i världen, Annual Rally i juni. Jag har deltagit flera
gånger och det är ett minne för livet. Ingen annanstans i världen kan
man på en dag se 1 300 Bentleys och Rolls-Royce samlade.
Vi har tillgång till engelska klubbhuset The Hunt House som kostar stora
pengar att driva. Där finns intressanta arkiv och annat som kommer
medlemmarna till del genom den service som klubben erbjuder alla som
vill veta mer om sin bils historia. Vid mina halvdussinet besök av det
engelska högkvarteret har jag fått värdefulla kontakter. Jag har även
fått mycket information om min Rolls-Royce och även om den samtidigt
beställda systerbilen. Vid tre av besöken på Hunt House har f.ö. min
veteranbil varit med.
I det svenska medlemskapet ingår att få en skandinavisk sektionstidning
fyra gånger per år. Tidningen är mycket uppskattad och anses även av
andra märkesklubbar ligga på en hög nivå. En förmånlig försäkring av din
Rolls-Royce eller Bentley erbjuds medlem via försäkringsbolagen.
Engelsmännen brukar som illustration till vad vi får för medlemsavgiften
säga att så länge den inte kostar mer än en full tank på Rollsen eller
Bentleyn så är det OK. Med det synsättet är vår medlemsavgift på ca 100
kr per månad väl värd pengarna.
Vi i Sverige har svårt att påverka den engelska avgiften som en stor del
av vår svenska medlemsavgift går till. Men vi gör vad vi kan för att
hålla nere våra egna kostnader i den svenska sektionen till en rimlig
nivå. Vi försöker öka våra intäkter genom att till exempel hitta fler
sponsorer och annonsörer i tidningen och på hemsidan.
Vad kan vi då göra mera för att utnyttja medlemskapet på ett bra sätt?
Så här har jag gjort, om det kan vara till någon hjälp:
1/ Deltagande på tvådagarsseminarium om just min modell vid det engelska
högkvarteret. De kunskaper jag fick då var oerhört värdefulla, speciellt
eftersom man fick lära sig vad man skulle låta bli att försöka åtgärda
själv. Som allmänt tekniskt okunnig passade det mig perfekt.
2/ Arrangera och deltaga i lokala träffar. Praktiskt taget alla
RREC-medlemmar i ”mitt” distrikt brukar deltaga. Det kontaktnätet har
betytt mycket både ur social synvinkel och när bilen krånglat.
3/ Deltaga på träffar i Skandinavien. Ger samma positiva ”effekt” som
lokala möten.
Avslutningsvis:
Flera medlemmar har undrat över den synnerligen påkostade årsboken. Den
kom i sin vanliga säck för en tid sedan. ”Är det vad våra pengar används
till”, frågar sig en och annan.
2014 och 2015 deltog jag på AGM (Ordförande möte) på Hunt House i
Paulerspury. Varje år tycks syftet med boken ifrågasättas. Frågor är
ibland av provocerande typ:
”Hur många RREC-medlemmar köper privata helikoptrar?
Hur många köper en lägenhet i London för tiotals miljoner pund?
Hur många spelar hästpolo; en av världens dyraste sporter?”
Sanningen är att styrelsen i England är jättestolta att annonsörerna
täcker hela trycknings- och distributionskostnaderna. Ja, man redovisar
faktiskt att man går med avsevärd vinst! Det är nog så att många vill
sola sig i glansen av Bentley och Rolls-Royce. Den senaste utgåvan hade
i alla fall bortåt 100 sidor om våra bilar. Läs gärna dessa och hoppa
över annonserna!
Med vänlig hälsning
Rune Johansson
Ordf RREC-svenska sektionen
DA-RREC-Småland och Blekinge
chairman@rrec.se
|