RREC-träff i
Kalmar län 4 juni 2016
Trots viss risk för krock med
årsmötet eller med midsommarhelgen hade en första distriktsträff för
2016 preliminärt bestämts till någon gång i juni. Det var avtalat med
ägaren till Stävlö Slott, Anders Johansson, att vi skulle få gå husesyn
i det vackert belägna, och exteriört mycket säregna slottet. (Slå gärna
upp Stävlö Slott på Google och titta på bilderna, så förstår läsaren vad
jag menar!)
Några andra programpunkter var också tänkta att ingå. Dock fanns en
liten hake. En god vän sedan mitten av 1980-talet, Kay Wiestål, hade
lovat att komma och berätta om minnen och vedermödor kring arrangemanget
av Victoriadagen. Sin ålder till trots har Kay en extremt fullspäckad
kalender, särskilt på sommaren, och han är inte lätt att snärja. Det
lyckades nästan 2015, men bara nästan. Jag vågade därför bara förvarna
RREC-medlemmarna i Småland och Blekinge att de skulle vara beredda i
juni och eventuellt i augusti. Någon annonsering på hemsidan var inte
att tänka på.
Plötsligt en dag ringde Kay och sa: ”Nästa lördag hittade Camilla och
jag ett hål. Vi kan vara med på hela träffen. Hur dags ska vi dyka upp?”
I en farlig fart kollades programmet upp och deltagarna ombads boka sitt
deltagande. Tyvärr visade det sig att Anders Johansson just den dagen
skulle vara bortrest. Men vi var välkomna på slottets ägor ändå.
Visningen inomhus lovade han ordna vid senare tillfälle. En annan
preliminär programpunkt (ännu ett slott!!) fick också strykas pga kort
varsel.
I april hade min bil fått en rätt omfattande genomgång och service på
verkstad. Det kändes därför tryggt när jag på kvällen den 3 juni tog ut
bilen för tvättning. Katastrof! Brott på högtrycksslangen för
styrservon! All olja rann ut i garaget och på grusgången. Deltagande
otänkbart.
Trots kort varsel kunde sju bilar deltaga; tre Bentley, två Rolls-Royce,
en Jaguar och en Mercedes. Att bjuda Kay och Camilla på skjuts i
Mercedes kändes inte så lockande. De kom själva i en Mercedes. Men
Stefan Norén ställde upp efter lite omflyttning av sina passagerare till
nyare Bentleys. Så Kay och Camilla kunde njuta av turen i Stefans
nyligen inhandlade Cloud III:a.
Vi startade träffen hemma. Att försöka referera Kays berättelse låter
sig knappast göras. Men de saker som nog slog mest på oss åhörare var:
1/ hur stor Victoriadagen blivit vad gäller TV-sändning till olika
länder och
2/ vilket otroligt kontaktnät Kay har inom sportens och musikens värld.
För att läsaren ska förstå vem Kay är måste nämnas boken ”Kay &
Kronprinsessan” utgiven av Christina Wendel 2015 i anslutning till Kays
75-årsdag. Jag känner inte till någon annan svensk som fått 200 sidor
översvallande beröm i en bok med mestadels kända intervjuoffer, även om
fokuseringen är på Victoriastipendiater.
Vid sista rekandet inför körningen till Stävlö var rapsblomningen längs
den flera kilometer långa allén överdådig. Tyvärr var nu blomningen i
starkt avtagande. Men de vackra ekhagarna bidrog till att färdvägen ändå
var magnifik.
Efter vilopausen nedanför slottet mot Kalmarsund fortsattes färden till
Trekanten på småvägar via Läckeby och Förlösa. Vi passerade i sakta mak
det mycket omskrivna huset i Norra Förlösa, där Göran Lundblad sköts
ihjäl i sin säng 2012. Dottern och dennes dåvarande sambo dömdes 2014/15
som skyldiga till mordet och sitter nu inne på 18 år vardera. Man ville
åt Görans förmögenhet på över 50 miljoner kronor.
Från Trekanten kunde vi via väg 25 och E22 öka farten mot den hägrande
lunchen på Skansen i Färjestaden, ägt av deltagande RREC-medlemmen
Stefan Norén. Lunchen smakade alldeles utmärkt och såväl Kay som Camilla
gladde oss med sitt deltagande även då.
Tack Kay och Camilla för att ni hedrade vår träff med er närvaro! Tack
också till deltagarna för att ni ställde upp på de premisser som gällde
denna gång!
Avslutningsvis: Hur gick det med min bil? Även årsmötet var ju hotat.
Jo, efter att ha fått hjälp av en lokal och betrodd verkstad med
analysen så beställdes precis rätt prylar från Flying Spares. Dessa kom
med flyg och hämtades i Kalmar mindre än 24 timmar efter beställning.
Dagen efter kunde bilen hämtas, färdig för nya äventyr. (Att köra bilen
till verkstaden utan styrservo olja påminde starkt om servofri
lastbilskörning i lumpen 1966-67).
Text och foto:
Rune Johansson
ordförande RREC-svenska sektionen
distriktsansvarig RREC- Småland och Blekinge |
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Fler bilder - klicka här! |