RREC-träff i Kalmar län 4 juni 2016

Trots viss risk för krock med årsmötet eller med midsommarhelgen hade en första distriktsträff för 2016 preliminärt bestämts till någon gång i juni. Det var avtalat med ägaren till Stävlö Slott, Anders Johansson, att vi skulle få gå husesyn i det vackert belägna, och exteriört mycket säregna slottet. (Slå gärna upp Stävlö Slott på Google och titta på bilderna, så förstår läsaren vad jag menar!)

Några andra programpunkter var också tänkta att ingå. Dock fanns en liten hake. En god vän sedan mitten av 1980-talet, Kay Wiestål, hade lovat att komma och berätta om minnen och vedermödor kring arrangemanget av Victoriadagen. Sin ålder till trots har Kay en extremt fullspäckad kalender, särskilt på sommaren, och han är inte lätt att snärja. Det lyckades nästan 2015, men bara nästan. Jag vågade därför bara förvarna RREC-medlemmarna i Småland och Blekinge att de skulle vara beredda i juni och eventuellt i augusti. Någon annonsering på hemsidan var inte att tänka på.

Plötsligt en dag ringde Kay och sa: ”Nästa lördag hittade Camilla och jag ett hål. Vi kan vara med på hela träffen. Hur dags ska vi dyka upp?”

I en farlig fart kollades programmet upp och deltagarna ombads boka sitt deltagande. Tyvärr visade det sig att Anders Johansson just den dagen skulle vara bortrest. Men vi var välkomna på slottets ägor ändå. Visningen inomhus lovade han ordna vid senare tillfälle. En annan preliminär programpunkt (ännu ett slott!!) fick också strykas pga kort varsel.

I april hade min bil fått en rätt omfattande genomgång och service på verkstad. Det kändes därför tryggt när jag på kvällen den 3 juni tog ut bilen för tvättning. Katastrof! Brott på högtrycksslangen för styrservon! All olja rann ut i garaget och på grusgången. Deltagande otänkbart.

Trots kort varsel kunde sju bilar deltaga; tre Bentley, två Rolls-Royce, en Jaguar och en Mercedes. Att bjuda Kay och Camilla på skjuts i Mercedes kändes inte så lockande. De kom själva i en Mercedes. Men Stefan Norén ställde upp efter lite omflyttning av sina passagerare till nyare Bentleys. Så Kay och Camilla kunde njuta av turen i Stefans nyligen inhandlade Cloud III:a.

Vi startade träffen hemma. Att försöka referera Kays berättelse låter sig knappast göras. Men de saker som nog slog mest på oss åhörare var:

1/ hur stor Victoriadagen blivit vad gäller TV-sändning till olika länder och

2/ vilket otroligt kontaktnät Kay har inom sportens och musikens värld.

För att läsaren ska förstå vem Kay är måste nämnas boken ”Kay & Kronprinsessan” utgiven av Christina Wendel 2015 i anslutning till Kays 75-årsdag. Jag känner inte till någon annan svensk som fått 200 sidor översvallande beröm i en bok med mestadels kända intervjuoffer, även om fokuseringen är på Victoriastipendiater.

Vid sista rekandet inför körningen till Stävlö var rapsblomningen längs den flera kilometer långa allén överdådig. Tyvärr var nu blomningen i starkt avtagande. Men de vackra ekhagarna bidrog till att färdvägen ändå var magnifik.

Efter vilopausen nedanför slottet mot Kalmarsund fortsattes färden till Trekanten på småvägar via Läckeby och Förlösa. Vi passerade i sakta mak det mycket omskrivna huset i Norra Förlösa, där Göran Lundblad sköts ihjäl i sin säng 2012. Dottern och dennes dåvarande sambo dömdes 2014/15 som skyldiga till mordet och sitter nu inne på 18 år vardera. Man ville åt Görans förmögenhet på över 50 miljoner kronor.

Från Trekanten kunde vi via väg 25 och E22 öka farten mot den hägrande lunchen på Skansen i Färjestaden, ägt av deltagande RREC-medlemmen Stefan Norén. Lunchen smakade alldeles utmärkt och såväl Kay som Camilla gladde oss med sitt deltagande även då.

Tack Kay och Camilla för att ni hedrade vår träff med er närvaro! Tack också till deltagarna för att ni ställde upp på de premisser som gällde denna gång!

Avslutningsvis: Hur gick det med min bil? Även årsmötet var ju hotat. Jo, efter att ha fått hjälp av en lokal och betrodd verkstad med analysen så beställdes precis rätt prylar från Flying Spares. Dessa kom med flyg och hämtades i Kalmar mindre än 24 timmar efter beställning. Dagen efter kunde bilen hämtas, färdig för nya äventyr. (Att köra bilen till verkstaden utan styrservo olja påminde starkt om servofri lastbilskörning i lumpen 1966-67).

Text och foto:
Rune Johansson

ordförande RREC-svenska sektionen
distriktsansvarig RREC- Småland och Blekinge

 











 
Fler bilder - klicka här!