Rally Schwarzwald 15 -21 september 2013.

För 4:de året kördes det Internationella Rallyt under Svenska Sektionens flagg! Vi i de svenska ekipagen (9 st deltagande från vår sektion) tog oss via Göteborg till Kiel för vidare färd mot södra Tyskland och det underbara Schwarzwaldområdet, ner i sydvästra hörnet.

För att inte göra resan för lång, så valde vi att ta det i etapper, med en eller två övernattningar någonstans i Tyskland, så man slapp att komma fram uttröttad innan de riktiga eskapaderna började!

Från olika platser i Europa och även Argentina, Canada, USA droppade deltagarna in en efter en på söndags eftermiddagen, välkomnades med en drink och förseddes med rallyts program samt rallyskyltar.

Sammanlagt 43 bilar (varav 39 var RR och Bentley), 12 olika nationer/sektioner.

På kvällen samlades vi sedan till en trevlig och smaklig middag. Hotellägaren, Holger Weber och hans stab, överraskade oss med fantastiska Rolls-Royce tårtor till desserten!

Tidig kväll - det här var starten och energin behövdes för resten av dagarna!

Måndag 16/9
Vårt mål idag var Triberg, vattenfallens och gökurens huvudort! Efter en delikat frukost, startade vi individuellt upp för att köra den slingriga vägen upp i bergen. Solen övergav oss denna dag och ett småstriligt regn föll - men det finns ju paraplyer! Det finns två vägar som går upp till Triberg, en del valde "högra" vägen, andra "vänstra" vägen vilket tog dom genom byn  Himmelriket!

(Himmelreich) - vilket fall som helst så kom vi alla fram och parkerade "fint" i mitten av den lilla staden på reserverad parkeringsområde. Där möttes vi  av Rebecca och Thomas Weisser, ägare av "De 1000 urens hus" - en affär fylld till bredden av gökur i alla dess former - (undertecknad kunde inte motstå, utan är nu ägare till en, till makens förtvivlan) - som hade varit våra "allierade" för besöket i staden.

Därefter kom personal från stadshuset, samt press och radio. Fullt sammelsurium! Vi delade upp oss i två grupper, varav ena delen besökte urhuset och de andra Schwarzwald-museet, som var fyllt av allehanda mekaniska orgelspelmaskiner, klockmakare, mm.

Kl. 13.00 strålade vi samman för lunch på Gasthof Lilie, en mysig restaurang alldeles bredvid vattenfallen. Där bjöds vi på mustig mat och dryck, som avslutades med, - varför inte - Schwarzwaldtårta! Regnet upphörde lite och det kunde spatseras och vandras i omgivningarna tills det var dags att vända "hemåt" till Waldhotel i Bad Sulzburg. En körtid på ungefär 1,5 timme.

Naturligtvis, som sedligt är, möttes vi i baren vid 7-tiden och därefter var middagen uppdukad en halvtimme senare. Denna kvällen underhölls vi med Francis Unfraus "Week-End-Band", ett band som deltagare från Alsace-rallyt nog kände igen.

Tisdag 17/9
Ingen sovmorgon idag! Kl. 08.30 kom 2 bussar för att ta oss till Österrike och Dornbirn, där familjen Vornier har sitt Rolls-Royce-museum.

Ett ställe värt ett besök om man är entusiast! Bilarna fick ju sin vilodag, men vi kämpade tappert att hålla ögonen öppna under en 3-timmars resa till vårt mål.

Även idag lyste solen med sin frånvaro, från och till. Den skymtade fram en stund när vi passerade Schweiz, längs södra Boden - sjökanten.

Väl framme i Dornbirn, delade vi upp oss i 2 grupper igen. Första delen till museet och en guidad tur av Mr Vornier himself - en mycket kunnig och exentrisk man! Andra delen visades upp till Gasthof Guetle för en härlig lax-lunch! En timme senare var det dags för grupp-byte. så de som var mätta kunde gå runt på visningen och de uthungrade kunde inta den delikata lunchen!

Tyvärr var vi inte "fullt hus" denna dagen, då en del föredrog att ta en shoppingtur till Freiburg istället.

Kl, 15.00 så bordade vi bussarna igen för, som tycktes, en mycket lång resa hem! Tillbaka på hotellet möttes vi, Derek och jag, av ännu en reporter från lokaltidningen, som ville fråga en massa, så trots resdamm och torra strupar så lät vi oss interjuvas. Snabbt klädbyte och uppfräschning innan kvällen aktiviteter!

Middagen blev inte heller denna kvällen en besvikelse -hotellets kockar är superba! Det blev dock högtryck i matsalen, då vi fick underhållning av ett "Lederhosen-band" med typisk sydtysk musik - det vart ompa - ompa till max! Ja, man får ju ta seden dit man kommer och detta hörde liksom till...........

Men det fick fart på många benpar!

Onsdag 18/9
"FRI DAG" stod det i programmet, vilket blev en halvsanning! Vi blev kontaktade av borgmästaren och hans stab i Sulzburg, som ville välkomna oss med tal och dryck och ville ha oss "fint" uppställda på torget för allmänt beskådande denna dagen! Kl. 5 på eftermiddagen skulle detta ta form, så det blev iallafall sovmorgon och några timmar att göra "ingenting" på!
Vi samlades redan vid 4-tiden och parkerade på torget och det verkade som hela byn kom för att se de fina bilarna - t.o.m solen tittade fram!

Vår ordföranden Lars Nord berättade lite om vad vi höll på med, överräckte en liten souvenir från RREC Svenska Sektionen ( så att de kommer ihåg oss!) och borgmästaren sa några väl valda ord - sen minglades det en stund innan vi återvände till hotellet.

Samling vid "vattenhålet" förståss och en delikat middag. Denna kvällen med en sombrare underhållning av Arnold Josts Duo. Det blev en tidig kväll - morgon dagen skulle bli en långkörning!

Torsdag 19/9
Solen sken! En underbar dag för att köra till blomsterön Mainau! Vi fick sällskap av ett TV-team - en reporter och hans kameraman - från tyska SRW Tv stationen. De hade fått höra om RR rallyt från hotellets ägareoch ville följa oss under en dag och det blev passande nog Mainau!

De klämde sig in i baksätet av vår RR Corniche S - vilket inte är speciellt rymligt - och under första halvan av resrutten skavde en kamera i nacken på oss. Skonsamt nog, även för filmteamet, steg de ur efter ungefär halva vägen och följde efter i egen bil för att kunna filma bilarna under körning.

Vår restid till Mainau tog ungefär 2 timmar, men i vackert väder och underbar trakt att köra igenom, märktes det aldrig.

Vi hade reserverad parkering vid entren till Mainau. En liten "shuttle" buss tog oss upp till själva slottet och guiderna vi skulle träffa där för en visning av en del av parken och blommorna. En timme tog detta och sedan hade vi en träff med självaste greve Björn Bernadotte, som hade uttryckt en önskan om att hälsa oss, den svenska sektionen, välkommen till Mainau! Även han blev presenterad en rally-tallrik av Lars Nord, till minne av vårt besök.

Han uttryckte dock en önskan om att "nästa gång kan ni väl ta med en Rolls Royce åt mig"! Han berättade även om projektet som han och hans fru verkar med att hjälpa barn som har det svårt att lära sig läsa och skriva och överhuvudtaget anpassa sig till vanligt liv. Ett mycket trevligt sammanträffande.

Nu var vi redo för lunch! På restaurang "Schwedenschenke" blev vi serverade en mycket god kycklingfrikasse med vin! Man märker väl av Sverige kopplingen här överallt på Mainau! Därefter flanerades det en stund runt i parken .Bl.a Fjärilshuset, som är väl värt ett besök.

Väl tillbaka i Waldhotell, mötte vi upp igen i baren och väl dukade middagsbord. Dock strax före desserten utbröt en dust med en ung man som kom in och klagade på " att det stod nån Bentley i vägen för honom på parkeringsplatsen", han togs i kragen av en servitris och brast ut i världens opera aria!

Än en gång hade vi lyckats få  "De sjungande servitörerna" att uppträda för oss, - denna gången med en sopran i sällskap! De underhöll oss kungligt med sina fantastiska stämmor och avslutade med en riktigt scenuppträdande. En mycket uppskattad afton som avslutades med prisutdelning av gåvor från vår sponsor Rohdins Garage!

Fredag 20/9
Sista rally-dagen! Solen höll sig vaken även idag! Vi körde till Breisach am Rhein, en liten, gammal stad nära Freiburg. Parkerade längs kajkanten och bordade en av flodbåtarna, med lunch under turen. En rundtur på 2 timmar i vackert väder ( dock kan inte maten rekommenderas, tyvärr).

Men vad gjorde det, vi var i gott sällskap, härligt väder och väl i hamn kunde man promenera in i den lilla staden och hitta hur många fina cafen som helst, som serverade världens läckraste bakverk! Eftermiddagskaffet var räddat!

Sista dagen innebar också galamiddag! Det var dags att ta på feststassen!
Kl. 19.00 var det champagne - reception i baren, - därefter satte vi oss till bords till fantastiskt fint uppdukade middagsbord!

Hotell personalen hade verkligen gjort sitt yttersta! Framdukat var även årets rally-tallrik med tema Schwarzwald. Underhållningen denna kväll sköttes av "The Millenium Band" , också bekantingar från förra rallyt.

När det var dags för dessert, tonades plötsligt ljuset ner, orkestern drog igång "Simply the best" och in tågade kockarna, hotellpersonal, - och Derek - hållande Schwarzwaldtårtor med fyrverkeri så det stod härliga till!

En fantastisk avslutning!

Därefter var det prisutdelning! Hotellet hade valt sin "favorit" och det priset - en RR lady mascot - erhöll Apple Nooten Boom för sin vackra Bentley S3 1963. Den äldsta bilen-priset, en Rolls & Royce medaljong, tillföll Raymond & Hazel Moffat för deras RR Silver Ghost 1924 och längst körda sträcka gick till Tony & Trish Minta som kört från Malaga, Spanien i sin Bentley Turbo R 1991, fick en tallrik med olika RR-modeller på.

Ett litet "tröstpris" i form av älgen Hälge fick Jonas Trachsel (RR 20/25HP 1932) för att hans fru blivit sjuk och inte kunde vara med, så han fick köra ensam hela rallyt!
En trevlig afton tog så småningom slut.

Lördag 21/9
Avresedag! Ännu en gång hade några trevliga dagar nått sitt slut, med många fina bilar, många trevliga människor - en oförglömlig tid tillsammans med många glada skratt! Det kunde summeras i slutändan att det hade "kostat" en Bentley topplocket, en RR Silver Shadow generatorn och en RR 20/25 en växellåda - annars förlöpte eventet smärtfritt!

En efter en avreste de och snart stod parkeringen öde och tom! Även undertecknad och make packade ihop och gav oss iväg mot vidare mål.

Det blir ju ett nytt rally 2014, i Holland - dock ej under Svenska Sektionens vingar, under det nya namnet  "Continental Rally" under Hunt House regi!