New ´S´models sharpen the sporting edge of the Continental GT Range

Länk till bilder
finns längst ner
på denna sida!

(Crewe den 3 september 2013)
Världens mest eleganta , lyxiga Grand Tourer har förbättrats med införandet av den nya , idrottsliga Continental GT V8 S. Finns som både en coupé och cabriolet , föra nya GT V8 S modeller extra spänning till den kontinentala område med sänkt och trimmats sportchassi , skarpare styrning , dramatiska ' S ' signatur ledtrådar styling och en distinkt soundtrack från uppgraderade V8-motor .

Dessa två nya modeller expandera Continental familjen och ge en ännu mer engagerande kör upplevelse från Bentleys redan kända 4 - liters twin - turbo V8-drivlina . Den nya Continental GT V8 S Coupé och Cabriolet kommer att premiärvisas på Frankfurt Visa på September 10, 2013 .
 
Kommentera på införandet av de två nya S-modellerna , säger Dr Wolfgang Schreiber , ordförande och verkställande direktör , Bentley Motors ,

"Den Bentley Continental är den definitiva Grand Tourer . Dess smidig prestanda , generösa utrymmen , handgjorda lyx och fyrhjulsdrift kapacitet tar dig med på en resa i raffinerad stil och komfort . Nu , för de kunder som vill ha ännu mer dramatik och spänning , tillägger skarpare , idrottsliga kanten av nya GT V8 S en ny dimension till den kontinentala området."

Mer kraft , mer prestanda , och en rad 500 miles på en enda tank

Bygga vidare på framgången av den hyllade Continental GT V8 , den nya GT V8 S -modellerna har en mer kraftfull version av Bentleys högeffektiva 4 - liters , twin - turbo V8 motor som utvecklar 521 hk ( 528 hk / 389 kW) vid 6.000 varv / min och en enorm maximalt vridmoment på 680 Nm ( 502 lb.ft ) på endast 1.700 varv / min .

Levereras via en tät utväxling ZF 8 - växlad automatlåda ger ökad effekt enkel , entusiasmerande hög prestanda med hisnande acceleration och omärkligt jämn kraftutveckling . Slå in i S-läget via växelväljaren och V8 S belönar pigg förare med en vass gasrespons medan redskap hålls längre med snabbare växlingar .

GT V8 S coupe skickar 0-60 mph sprint på bara 4,3 sekunder ( 0-100 km / t på 4.5s ) på en toppfart på 192 mph ( 309 km / t ) . Utförandet av GT V8 S cabriolet är lika imponerande , nå 60 mph från en stående start på 4,5 sekunder ( 0 - 100km / h på 4.7s ) och en toppfart på 191mph ( 308km / h ) .

Den ökade prestanda uppnås utan förfång för V8-motorn är klass ledande bränsleekonomi och CO2-utsläpp , eller dess förmåga att täcka mer än 500 miles ( 805 km ) mellan påfyllningar .

Den nya GT V8 S coupe returnerar en kombinerad ekonomi cykel bränsle på 26,8 mpg ( 10,6 l/100km ) och CO2-utsläpp på 246 g / km . Motsvarande siffror för det konvertibla är 25,9 mpg ( 10,9 l/100km ) och 254 g / km .

Denna imponerande kombination av kraft , prestanda och ekonomi är resultatet av en rad avancerade teknik som används i utformningen av Bentley V8-motor . cruising , minskar bränsleförbrukningen utan någon förlust av förfining . När mer effekt krävs , stängs motorn igen automatiskt och sömlöst till hela åtta cylindrar .

Den högteknologiska V8-motor har också högtrycks direktinsprutning , låga glidlager , avancerad termisk hantering , energiåtervinning via elektriska laddning systemet och innovativ turbo förpackningar för ökad effektivitet .

V8-motorn är variabelt deplacement systemet presenterade en unik utmaning för Bentley avgaser ingenjörer . När cruising på en lätt gas i 4 - cylindrig läge , är avgassystemet ögonen öppna för förfining samtidigt som en distinkt V8 ljud .Men under acceleration karaktären av systemet förändras dramatiskt när twin turboladdade Bentley V8 förvandlas till en känsloladdad morra .

En mer flexibel , lyhörd och involvera kör upplevelse

Den kraft och prestanda i GT V8 S modeller kompletteras av en rad chassi förbättringar som ger ökad smidighet och en mer engagerande kör upplevelse utan att kompromissa med Continental legendariska körkomfort .

GT V8 S behåller aluminium dubbla triangellänkar fram och trapetsformade multi - link bak självutjämnande luftfjädring med kontinuerlig dämpning kontroll som är gemensam för alla Continental modeller .För GT V8 S , det finns en mer sportig inställning med subtilt olika låtar för Coupe och Cabriolet . Sänkt sportchassi ( 10 mm ) kompletteras av ökad fjäderkonstanter ( 45 % fram , 33 % bak ) och reviderade dämpning för en mer engagerande och lyhörd enhet . Bush styvhet ökar med upp till 70 % , medan den bakre krängningshämmaren är stelnade med 54 % under de vanliga GT V8 modeller för förbättrad kroppskontroll och vrid - in . En kalibreras styrsystem fullbordar nya chassisystem , som erbjuder både förbättrad precision och feedback genom förändringar av statisk toe och camber och ny programvara .

Noggrann kalibrering av kontinuerlig dämpning kontroll ( CDC ) garanterar minimal nedbrytning i åk komfort trots vinster i köregenskaper .

Elektronisk stabilitetskontroll är också optimerad för GT V8 S. retuned systemet tillåter ökat hjulspinn vid högre hastigheter med motorns vridmoment återinförda snabbare efter ett ingripande . Detta ger pigg föraren större möjligheter att utnyttja den fulla potentialen av uprated chassi och ökad makt .

Underkroppen Styling Specifikation - front splitter , sidotrösklarna och bakre diffusor - nytta aerodynamik genom att minska front - end lift och ger ökad stabilitet vid högre hastigheter .

Delad med alla Continental modeller , sysselsätter fyrhjulsdrift systemet en avancerad Torsen differential och en 40:60 bak - partisk power split . Detta säkerställer leverans av säker men ändå dynamisk hantering i alla väglag .

Medan den eleganta karossen av Continental GT är inspirerad av ikoniska Bentleys i det förflutna , dess moderna , skulpterad design med skarpa , mycket definierade funktionen linjer , bildas med hjälp av avancerade tekniker kropp konstruktion , uppnå klassledande kvalitets -och kropp integritet .

För nya S -modeller , tar utformningen av Continental en mer dramatisk riktning och dess förbättrade väg närvaro är klart innan ett hjul vrids . Den sänkt fjädring ger en mer elegant och målmedveten hållning , kompletterat med unik , lägre kaross inklusive en skarp front splitter , diskret sidotrösklarna och subtila bakre diffusorn klar i Beluga glans . Den svarta glans kylargrill med enstaka krom avdelare bar och " siffra på åtta " avgas slutrör betyda ögonblickligen kraftfull V8-motor .

Signaturen 20 - tums fälgar är unika för ' S ' modeller med en öppen - ekersdesign som avslöjar distinkta , rödmålade bromsok . Subtil " V8 S " emblem tillämpas på varje framskärm , och som med de andra medlemmarna i Continental V8 familjen , den berömda Bentley Wings märken har en röd mitt .

I likhet med Continental GT W12 , GT V8 S modeller finns i hela paletten av 17 FÄRGER , varav sju livfulla nyanser är särskilt rekommenderas av Bentley Design för att matcha den sportiga karaktären hos den nya modellen . Av dessa två nyanser ( Kingfisher Blue och den nya Monaco gul ) är signatur färger för GT V8 S.

Handgjorda modern lyx

Kabinen av Continental GT är känd för sin högsta lyx med mjuk läder, träfaner , polerade metaller och djupt högen mattor , handgjorda i Bentleys oöverträffad workshops vid fabriken i Crewe , England .

Hytten på " S " modeller presenterar en modern tolkning av Bentley lyx i vilken färg och ton har vidare överklagande till sinnena .

Finns med en rad slående duo - tone interiörer , kan kunderna även välja från hela skalan av sjutton dölj färger . GT V8 S Coupe har också en unik kontrast center - rand för hide - trimmade innertaket , matchas till färgen på de viktigaste skinn . Kontrastsömmar hela, inklusive till ratten , finns också som tillval .

Räfflad kromdetaljer till växelspaken och reglage ventilation ger en perfekt kontrast till pianosvart faner som är slipade och lackade upp till 18 gånger för att producera en riktigt perfekt finish . Diskret " V8 S " emblem visas på varje fönsterbräda trampa plattan .

Som med alla Continental modeller , "S" modeller inkluderar avancerade infotainment -teknik som standard , inklusive en 8 - tums pekskärm som visar bilens navigation , ljud - och telefon samt rida och komfort inställningar för luftfjädring , allt kompletterat med en 30GB ombord hårddisk .

Kunderna kan skräddarsy specificering av GT V8 S genom att välja från ett utbud av extra utrustning .

Den sportavgassystem Alternativet har omgjorda ljuddämpare , reviderad rör arkitektur och re-tuned fästen som resulterar i en fri - andning system som levererar en fullblods- V8 ljudspår .

Den valfria Mulliner Driving Specification funktioner 21 - tums 7 - talade Black Edition fälgar , borrade alu pedaler , en " juvel " tanklocket och en stuga trimmas i diamant - quiltat , perforerat läder med indragen innertaket . Andra viktiga alternativ inkluderar Mulliner mörkt - nyans fram - och bakljus och Beluga glans backspeglarna för att matcha det lägre specifikation kaross .


De första leveranserna sker i början av 2014.
 
Not: Automatisk översättning via Google. Därför felar den svenska grammatiken.
 
Techical specifications
 

Continental GT V8 S

Continental GT V8 S Convertible

Engine  
Type

4-litre twin-turbocharged direct injection V8 with cylinder deactivation

Max Power

521 bhp / 528 PS / 389 KW @ 6,000 rpm

Max Torque

680 Nm / 502 lb.ft @ 1700 rpm

Transmission  
Type

ZF 8-speed automatic with Quickshift, Block Shifting and column mounted paddleshift

Driveline

Continuous all-wheel drive (40:60 rear bias)

Ratios

1st : 4.71; 2nd: 3.14; 3rd: 2.1; 4th: 1.67; 5th: 1.29; 6th: 1.00; 7th: 0.839; 8th: 0.667

Final Drive

2.85

Brakes  
Front

405mm ventilated discs (optional 420mm Carbon Silicon Carbide, cross drilled)

Rear

335mm ventilated discs (optional 356mm, Carbon Silicon Carbide, cross drilled)

Wheels and Tyres  
Wheels

New unique 20" x9.5J Open-spoke wheel in two finishes, 1x other 20" and 4x 21" designs in two finishes

Tyres

275/40 ZR20, optional 275/35 ZR21

Steering  
Type

Rack & pinion, power assisted, speed-sensitive ZF servotronic

Turns lock-to-lock

2.6 turns

Turning circle

11.3 m

Suspension  
Front

Four link double wishbones, computer controlled self-levelling air suspension, with anti-roll bar

Rear

Trapezoidal multi-link, computer-controlled self-levelling air suspension, with anti-roll bar

Damping

Continuous Damping Control, tuned for dynamic performance

Dimensions  
Wheelbase

2746 mm / 108.1 in

Overall length

4806 mm / 189.2 in

Width (across body)

1944 mm / 76.5 in

Width (inc. mirrors)

2227 mm / 87.7 in

Overall height

1394 mm / 54.9 in

1403 mm / 55.2 in

Fuel tank

90 litres / 20 gallons / 24 US gallons

Boot volume

358 litres / 12.6 cu ft

260 / 9.18 cu ft

Kerb weight (EU)

2295 kg / 5060 lb

2470 kg / 5445 lb

Gross vehicle weight

2750 kg / 6063 lb

2900 kg / 6393 lb

Performance  
Top speed

192 mph / 309 km/h

191 mph / 308 km/h

0-60 mph

4.3 secs

4.5 secs

0-100 mph

10.3 secs

10.6 secs

0-100 km/h

4.5 secs

4.7 secs

0-160 km/h

10.3 secs

10.6 secs

Fuel Consumption (EU cycle)*

 

Urban

18.4 mpg / 15.4 litres/100 km

17.9 mpg / 15.8 litres/100 km

Extra Urban

36.7 mpg / 7.7 litres/100 km

35.3 mpg / 8 litres/100 km

Combined

26.8 mpg / 10.6 litres/100 km

25.9 mpg / 10.9 litres/100 km

CO2 emissions

246 g/km

254 g/km

Fuel Consumption (EPA cycle)**  
City (US mpg)

15

14

Highway (US mpg)

24

24

Combined (US mpg)

18

17

Emissions Controls

EU 5 and US LEV II

Bilder - klicka här!

 

www.rrec.se