Norska 25-års Jubileums-rallyt 17 - 19 augusti 2012

Vi tankade upp vår RR Corniche S och körde norrut på E6 och över gränsen! Vårt mål var Asker strax öster om Oslo, för att deltaga i norrmännens 25-års jubileum!

Strax över Svinesundsbron informerade vår GPS oss att " vända om vid nästa tillfälle!"
Vi tyckte det var märkligt, men gjorde så, då det är nya vägar, (och vår GPS av äldre modell) vilket naturligtvis tog oss tillbaka till gränsen igen.

Något frustrerat vände vi igen och körde mot Halden, trots uppmaningar från GPS;en.
Vi ignorerade den, ända tills vi nådde avfart till E18, där den uppmanade oss att "ta till höger" vilket igen var något underligt eftersom det stod "Stockholm" den vägen!

En uppdatering av GPS:en är tydligen något att tänka på. Nåja, dessa turer försenade oss lite, men vi fann iallafall rätt väg och hamnade i Asker i tid för incheckning och ombyte innan middagen. Dagen var solig och varm, så vi körde "nedkabbat"!

En härlig samling av olika RR och Bentley modeller var redan parkerade utanför hotellet., den äldsta en RR Silver Ghost 1912. Allt som allt 36 st, därav 7 stycken svenska ekipage!

Sommarkvällen visade sig i all sin prakt och Leangkollen Hotel, där vi var baserade, hade en hänförande utsikt över Oslo-fjorden! Åge och Bente från norska sektionen gav oss alla ett hjärtligt välkomnande till jubileet!

Kvällen förlöpte under skratt och glam och god middag, där en skicklig trubadur underhöll medans vi väntade på desserten.

Lördag morgon , efter frukost, och "drivers meeting", var det så dags att starta upp och köra enligt programmet vi hade tillhanda hållits. Vi startade med 1 minuts mellanrum, - vilket är överraskande hur långt man hinner tillryggalägga under den tiden - mot Bogstad Gård. Åge gav oss vid avfärd ett frågeformulär att försöka luska ut svaren på. Med en utförlig körbeskrivning, gick det utan missöden.

Gården vi besökte var ett gammalt familjegods, i stort sett i interiört orört skick sedan tidigt 1800-tal. Ute i en gårdsbyggnad fanns ett otal olika slädar och hästvagnar/droskor.

Tyvärr gick sommaren på lunch, så regnet öste ner - ingen cab-dag!

Nu kommer vi till den spännande delen, då det var dags att köra till Aker Brygge i Oslo! Om någon har kört i Oslo området och speciellt inne i staden, är det kanske bekant att det kan vara en aning "rörigt"! Nåväl, vi hade en god vägbeskrivning och följde den till första rondellen - där gick det snett - framför oss körde dock en RR Silver Shadow och tog av andra vägen från rondellen och vi tänkte "följ den" - de vet säkert vart de ska!

Ja det visste de också - hem till sig! - men det visste inte vi, så vi hängde tappert på. När vi kom i utkanten av Oslo och in i bostadsområden, gick det upp för oss att vi har nog kommit galet här. Bilen stannade och så gjorde vi och Derek gick ur och fram till föraren och sa hurtigt: " Are you going to the restaurant?". Svaret blev; jovisst, men jag skulle bara hem och byta skjorta först!

Eventuellt kom vi dit vi skulle, med god guidning av bil nr 28, som vi så tappert följt tidigare! Tröstevis, så var inte vi de enda som körde galet. Summa sumarum är att följ inte någon och speciellt inte en inhemsk!

Vi parkerade "fint" på Aker Brygge och mycket folk cirkulerade och tittade på alla bilarna. Under tiden fick vi en god lunch på Mr Bay Asian Cuisin av buffet typ. Återresan från bryggan gick väl, då Åge, ordföranden, tog oss under sina vingar och guidade tillbaka till hotellet!

På kvällen mötte vi upp för lite "bubbel" och å svenska sektionens vägnar uppvaktades den norska med blommor och en vacker Kosta-glas skulptur som gratulationer på 25-års dagen! Mycket uppskattat av norrmännen! Middag följde på detta - en 4 rätters jubileums middag, med diverse tal, skålar och mycket glad stämning!

Söndagsmorgonen började med en aning senare frukost, följt av "drivers meeting" och sedan fanns det två alternativ att välja på under förmiddagen. Antingen ett besök på Henie Onstad Konst center eller en 90 Km åktur på Hurumlandet, en mycket vacker omgivning. Vi valde dock, som flera andra, besök på konstmusset, där f.n. pågår en utställning av delar av drottning Sonjas konst.

Efter detta besök körde vi i konvoj till lunch på Hvalstrand Bad.

Då solen och värmen åter hade återvänt, med temperatur runt +27 grader, var stränderna packade med glada badgäster. Tyvärr var det en äldre dam som råkade i nöd och vi fick en uppvisning, helt ofrivilligt, av norska räddningstjänsten med helikopter och ambulans. Utgången av detta är tyvärr inte känt, men vi fick en olycklig uppmärksamhet med våra bilar i och med detta.

En lunch-buffet serverades och efter glad samvaro, var det så dags att bryta upp från detta event och tänka på återfärden.

En icke så lång resa, då det tog oss ca. 2 timmar att komma hem - denna gången utan GPS!

Ett mycket trevligt event och ordföranden lovade att sätta ut en "snitslad bana", nästa gång, som förresten kommer att förläggas till Drammen, vilket också innebär att ta sig via Oslo dit!!

Summerade;

Mona-Lisa Illingworth

Klicka här för att se lite bilder!