RREC Swedish Section
Årsmöte o Tiveden Rally 27-29 maj 2011


Äntligen årsmöte och rally. Denna gång träffas vi i Askersund. Redan när man kommer till den mycket idylliska staden, så känner man, att här kan det bli trevligt.

Efter att vi checkat in blev det en kort promenad till båten som ska ta oss ut på Vättern. En båttur i norra Vätterns skärgård med en skärgårdsbuffé.


Ombord hälsade vår ordförande Lars Nord oss alla välkomna ombord, och vi kunde anfalla den uppdukade skärgårds-buffén. Under resan berättade Kaptenen för oss om de platser som vi passerade. Skärgårdsbuffén innehöll bland annat flera olika typer av lax. Till de olika sillarna kunde man även beställa, för ändamålet lämpad dryck, något kyld.
 













 



Ett kort strandhugg gav oss möjligheten att se en vacker solnedgång.

Lördagen bjöd på mulet väder men regnet höll sig borta. Några solstrålar förgyllde tillvaron och värmde oss korta stunder.

Nu gav vi oss iväg. Med hjälp av en vägbeskrivning skulle vi ta oss till Tivedens Nationalpark. Det blev slingriga vägar fram till en parkeringsplats. En bil passade på att göra en egen sightseeing och kom något senare fram.

Tiveden är ett skogsområde, beläget mellan Vättern och Värnen. Det var en gång tiden svårframkomligt och otillgängligt. Mycket kuperad terräng och ett tillhåll för stigmän och rövare. Detta är nu en nationalpark sedan 1983.

Det var pampigt att se alla bilar stå uppställda.

Först vi skulle reda på vilka 10 föremål som fanns i lådan, inom 1 minut. Slumpen blev att frugan provade och det var väl tur för mig, eftersom det var köksartiklar i lådan, med undantag av ett katthalsband. Vi fick ihop 6 rätt.



Nästa prov var att uppskatta axelavståndet på sin egen bil.
Hur långt är det egentligen? Bilen var inte inom synhåll. Fick en trådrulle och vi klippte till längden.

Tråden placerades i en plastpåse som var märkt med bilens startnummer. Det visade sig senare att snöret var 60 cm för kort, eller att bilen var 60 cm för lång. Inga poäng.

Färden fortsatte genom Tivedens Nationalpark. Det är mäktigt att åka genom en helt orörd skog.

Efter en stund färd kom vi till en rastplast där rallyts arrangör och general, Håkan Johansson, placerat en bräda på vilken det var monterat 10 olika bultar.

Med olika gängor och grovlekar. Sedan ville han att man skulle från en lista skriva ner vilka bultarna var.

Detta tävlingsmoment var solklart för mig. (Solen sken just nu). Garanterat 0 poäng. Men, det fanns de som kunde se skillnaden på millimeter gänga och de andra.

Plötsligt hörs ett enormt vrål. Som om det kom ett tiotal långtradare på lågväxel och högsta gaspådrag. In på rastplatsen kommer ett trettiotal motorcyklar.

De tittade och vi tittade. Mer rätt är väl att säga att vi tittade på varandras fordon. Som på ett givet tecken startas alla maskiner och med ett vrål ser vi dem försvinna.


Nästa mål är att åka till Verner von Heidenstams barndoms hem, Olshammarsgården. Där fanns även Birgitta Kyrkan.











Här börjar det bra. Lunch. En härlig lax.

Efter lunchen blev det en visning av gården och information om Verner von Heidenstams liv. Vi besökte det rum där han föddes och som senare blev hans arbetsrum. Han föddes 6 juli 1859.

"Ensamhetens tankar"
Jag längtar hem sen åtta långa år,
i själva sömnen har jag längtan känt.
Jag längtar hem. Jag längtar var jag går
- men ej till människor! Jag längtar marken,
jag längtar stenarna där barn jag lekt."

Olshammar var ett av de första områderna i Sverige, där man bedrev industriell verksamhet. Redan i slutet av 1200-talet fanns här tegelbruk, vilket var i drift fram till 1922. Numera är det Munksjö AB som driver en pappersmassa
fabrik här.

Olshammargården - herrgården uppfördes på 1820-talet av Verner von Heidenstam´s morfar. Verner föddes i det nordöstra gavelrummet på nedre botten. Speciellt roligt var att se det originella dörrfodret, på vilket Verner och hans släkt har mätt sin längd. Där fanns markerat från 4 till 21 års ålder. År 1880 var han 191 cm lång. En reslig man.
 
Nästa mål var Birgitta Kyrkan
Kyrkan är uppkallad efter den Heliga Birgitta, vars make Ulf Gudmarsson ägde Olshammar på 1320-talet. Olshammar var då en större gård och ett tegelbruk.

Enligt tradition uppförde Heliga Birgitta ett kapell på den plats där kyrkan står idag. Kyrkan byggdes 1620 av Eric Hand, barnbarn till Erik XIV.

Kyrkan som tillhörde gården blev som en lekstuga för Verner. Där grundade hans sitt sagorike "Lajsputta".
Han ristade in jordens mittpunkt i en tegelsten framför altartingen.



Från 1982 övertog Hammars Församling ansvaret för kyrkan.

Rallyt gick vidare. Nästa mål var Stjernsunds Slott.
 




 





 
En gång tidigare, tidigt 1900 tal fick ett antal bilar köra upp på slottsgården. Nu fick RREC köra upp sina bilar och ställa upp dem på slottsgården med slottet i bakgrunden.

Godset historia går tillbaka till 1600-talet då Johan Oxenstierna - därav namnet, Stjernsund - lät uppföra en sätesgård som stod färdig 1664.

Under åren 1823-1860 ägdes Stjernsund av den Bernadotteska familjen. Kung Karl XIV Johan använde slottet som ett övernattningsställe under sina resor till Norge.

Hans sonson prins Gustaf (sångarprinsen) lät 1848-1852 genomföra en nyinredning av slottet. 1860 köptes det av familjen Cassel som utvecklade där ett mönsterjordbruk.

Efter testamente överlämnades allt till Kungliga Vitterhets akademien. Guiden berättade allt för oss och efter visningen smakade kaffe o bröd mycket bra.

Nu måste vi tillbaka till hotellet och vila, duscha och mingla till drinken som serverades före maten.

Trerättersmiddagen smakade bra och allt gick som på spåret. Snapsvisor blev det. Allt från solosång till den "stora kören".

Sanningens ögonblick kom. Rallygeneralen Håkan Johansson gick igenom tävlingsresultaten.

I toppen var det ganska jämnt, varför ett utslagsfråga blev avgörande. "Hur många pappersark håller jag nu i min hand?

Som tidigare årsmöten, kunde jag lugnt sitta tillbakalutad. Ingen risk att bli uppkallad. Efter att många priser delats ut (sponsrat av Rohdins) så nämns mitt namn. Senast jag blev uppkallad, fick jag jumbopriset.
Till min glädje kunde jag nu konstatera att det fanns ytterligare tre priser kvar, efter att jag fick mitt.
Trenden är positiv för mig.

 

 
Vår ordförande Lars Nord tog till orda och berättade vilken bra och fin sektion vi är inom RREC. Tillsammans med våra vänner i Norge och Danmark har vi fått ta emot ett pris.
Genom vårt samarbete har vi fått en bra Bulletin som vi alla kan ta del av 4 gånger per år.

En av oss har varit medlemmar i RREC i många år. Nu fick Barbro Hideström ta emot en märke för 20 års medlemskap. Nu har maken Kjell något att se fram emot.





Söndag 29 maj, kl 10.00 Årsmöte i den Svenska sektionen.

Lars Nord, vår ordförande hälsade oss välkomna.
Vår medlem, Lars Wass, bortgång hedrades med en tyst minut.
Verksamhetsberättelsen, ekonomiska rapporter, revisonsberättelse mm avhandlades och godkändes. Bland annat blir alla medlemsavgifter oförändrade.

Lars Nord blev omvald som Ordförande. Nyval till styrelsen var Per Östlund som ordinarie ledamot och Kai Adolfsson som suppleant. Omval av Jan Segerfelt som ledamot och Rune Johansson som suppleant.
Hur styrelsen ser ut nu, kan du se på vår hemsida.

Frågor som var uppe för diskussion var bland annat, var nästa års årsmöte och rally ska genomföras. Förslag väcktes om Värmland, Västervik eller Gävle. Även tidpunkten var uppe för diskussion. Styrelsen fick i uppdrag att ta till sig alla synpunkter och komma med ett förslag.
Förslag fanns även om att det borde finnas ett tävlings-moment som "tjejrally".

Lars Nord tackade för förtroendet och hoppades på att vi kan ytterligare utveckla oss, med att skapa fler aktiviteter. Nu har vi även de distriktsansvariga, som tillsammans med medlemmar, kan skapa lokala träffar på hemmaplan.

För min del och Maj-Britt´s, återstod att vända bilen norrut och påbörja resan hemåt. I Sala kostade vi på oss att äta en snabblunch på macken.

Vi for direkt hem till Mor, eftersom det var Mors Dag.

Tack för en trevlig och minnesrik helg
Roberth och Maj-Britt från Gävle
   
www.rrec.se