Annual Rally och besök på The Hunt House, 17-20 juni 2011.

I år hade RREC Sweden (Mona-Lisa och Derek Illingworth) ordnat en resa till Annual Rally, Rockingham Castle. Vi kom till London/Stansted 17 juni. Vi kommer att resa hem igen Måndag 20 juni efter att vi besökt Hunt House.

Vi var ett tjugotal som reste med Ryanair. En buss, tog oss vidare.Vi kom fram till hotellet Holiday Inn, Corby.

På kvällen hade vi en gemensam middag. Vi fick direkt uppleva den engelska restaurang servicen och den engelska maten.

Men, det var inte för matens skull vi kommit hit, utan det var för att se alla bilar. I två dagar skulle vi få se cirka 1000 RR o Bentley´s. Vi såg fram mot morgondagen.
Efter en Engelsk frukost (mycket bra) tog vi oss med en taxi till Rockingham Castle.

Bilen är en 40/50 HP. Denna är den 12:e byggda (från 1907) med chassinummer 60551.

Naturligtvis fanns även en ny Phantom där, som vi fick provsitta både bakom ratten och i salongen där bak.
Kunde bara hitta ett fel, ratten satt på fel sida (för mig).

Det fanns hur mycket bilar som helst att titta. Här är kameran riktad åt ett håll. Sedan är det bara att vända på sig så är det lika mycket bilar till.

Själv har jag en RR Silver Shadow. Gick utmed långa led med bara Silver Shadow. Efter att ha fått se väldigt många, så är min slutsats - jag är nöjd med min.

Det första vi fick se var, bil nummer ett, Rolls-Royce Silver Ghost, AX201. Intill fanns nya bilar som RR Ghost. The Silver Ghost brukar annars finnas att titta på vid vår klubbs lokaler vid Hunt House.

Vi var inbjudna till att besöka Jim Black´s tält. Ni kommer ihåg irländaren som under 2010 besökte Sverige med sin bil.

Där blev vi bjudna på lite tilltugg och till detta vin och andra drycker. Några av oss valde naturligtvis en Irländsk Whisky.

I sitt tält hade Jim tre bilar, som han berättade om med stor inlevelse. Vi fick veta att "Kitty" nu var såld. Den gick för runt 8 miljoner kr.

Där fanns också en bil som hade kopparplåt. Naturligtvis var det en Amerikan (koppargruveägare) som lät skicka kopparplåt till England till sin beställda bil.

De flesta reservdels- och tillbehörs firmor fanns här och de hade massor med erbjudanden. Även klubbens Clup Shop fanns i ett tält. Hela eftermiddagen kunde vi ströva runt och titta på alla dessa skönheter.

Nu behövdes lite mat - en lunch. I ett tält fanns det en hel del att välja på. För min del blev det lite rostbiff med pepparrot creame. En öl var inte heller fel.

I klubbens tält fanns något speciellt.

Det var intressant att se Rolls-Royce Electric car.
Denna speciella bil som ska turnera runt hela världen och förhoppningsvis skapa diskussion om prestanda, miljön och mycket, mycket mer. Alla får möjlighet att tycka till.

Vill du ta del av alla de synpunkter som kommer, kan du besöka den speciella hemsidan som finns;
www.electricluxury.com

Förutom denna bil fanns det även i tältet, den Silver Shadow, som normalt finns i Hunt House. Den som är uppskuren, så att man kan se vad som finns bakom plåten.

Vi tittade och fotade baksidan av instrumentbrädan och mekanismen för fönsterhissarna.

På kvällen åt vi på en PUB. Det blev lite spontan sång och Irländaren Jim Black sjöng irländska visor. Lyssna här!

Dag två bjöd på ännu fler bilar. Det fanns en hel del ovanliga bilar. Här är det en som har en egen kylar prydnad.

Bilar som hade speciella hållare för elefantstudsare. Både inne i cupen och även utanför cupen. Hållare för champagne och vinflaskor. Tyger i alla färger och mönster.

Sista dagen´s eftermiddag var det prisutdelning. Det fanns massor av priser som skulle delas ut. Delar av den svenska delegationen var uppställd för att få se alla de bilar som hade vunnit ett pris.

De bilar som vunnit kördes fram och pris utdelades av moderklubbens ordförande Jim Fleming.

Det var en mycket lång rad av bilar. Säkert kommer det betydligt mycket fler bilder på bilarna, när den engelska bulletinen kommer.

Otroligt att få se och känna på alla de berömda bilarna som man tidigare bara fått se på bild.

Under tiden som vi stod och väntade på taxi, som skulle ta oss hotellet, fick vi se hundratals bilar köra förbi oss och lämna området.

Denna söndag var det Fars Dag i England. Vi fick tips om att i god tid boka bord på något ställe för att överhuvud taget få en matplats.

Tipset om restaurangen vi fick, visade sig att det var mycket bra. Här fick vi uppleva god service och god mat.
Till detta ett utsökt vin. Någon valde en dessert, men andra valde en Irishcoffee.

Taxibilen som vi åkte med bjöd på discoljus. Chauffören sjöng och det blinkade i bilen.

Nu var det Måndag och bussen gick till klubbens huvudcentra, The Hunt House.

I trädgården bjöds på kaffe, the eller saft. Nu hade även värmen kommit till England och vi kunde sitta ute och njuta.

En guidad tur genom hela anläggningen gjordes. Phillip Hall svarade för guidningen. Inne i Henry Royce minnesrum berättade han hela historien kring Royce och hur de möttes Rolls och Royce.

Hur företaget utvecklades. Men, Henry Royce själv blev tvungen att bosätta sig i Frankrike, av hälsoskäl. I princip alla konstruktioner, ritningar mm fick alltid godkännas av Royce. Här finns alla hans handlingar och vi fick se det sista strecket som han drog innan han dog.

Vi fick gå runt överallt och ta del av det material som samlats. Det finns så mycket, så de har inte hunnit att gå igenom allt. Alla originalritningar, alla fotografier och mycket annat. Det finns hur mycket som helst.

Inne Workshopen finns chassin att jobba med och ett speciellt motorrum finns. Här anordnas seminarier som alla medlemmar är välkomna att delta i.

Ordförande Jim Fleming (engelska moderklubben) passade på att dela ut till vår ordförande Lars Nord, en minnesmedalj för att vi tillsammans med våra vänner i Norge och Danmark fick pris för vår "Bulletin".

Mona-Lisa och Derek Illingworth fick ta emot pris som överlämnades av Jim Fleming. De hade anordnat det bästa rallyt under 2010. The Elk Rally.
Här finns arkivet med alla handlingar på de tillverkade bilarna. Nu fanns tillfället, att leta reda på handlingarna på den egna bilen. Tommy hittade snart "sin" mapp och kunde läsa om sin egen bil. Beställaren kom från Frankrike och hade beställt två bilar.

Nu börjar det bli tid för att sätta sig i bussen och åka till flygplatsen och därefter resan hem.

Det var första gången jag besökte Annual Rally. Ett fint minne, en stor upplevelse. Avrundades med besöket på The Hunt House. Perfekt arrangerat. Tack Mona-Lisa och Derek.