Bråviksrallyt och Årsmöte

15 - 17 maj 2009
Getå Hotell och Konferans
Getå















 
På fredag eftermiddag började de första bilarna rulla in till hotellet.
Getå är ett hotell med anor, omskrivet redan 1702, men då som krontorp. Senare har både Robert Nobel och Alfred Nobel lämnat efter sig sin prägel. Först på 1960-talet blev Getå ett konferens-hotell. Getå är även känt för den stora tågolyckan 1918.

De flesta kom under fredag eftermiddag och vi såg fram mot den grillbuffé som utlovats. Grillarna startades upp och mängder av kött bars ut. Tillbehören till det grillade köttet var omfattande.

Överraskningen var att Östergötlands sångfågel, Lotta Källström underhöll med  sång och musik. Vi fick även uppleva två gästartister. Det var Veronica Markefeldt som framförde flera dryckesvisor och Håkan Johansson försökte med ett flertal.
 
Efter frukosten delades vi upp i två grupper. Varje deltagare fick en vägbeskrivningen. Rallyt startade direkt med ett viktigt val. När vi kom ut på vägen, ska vi ta vänster eller höger. Det gällde att läsa vägbeskrivningen noga. En grupp skulle åka till höger och den andra vill vänster.

För vår del blev det till höger och vi körde in mot Norrköping. Vi skulle till Östersjövarvet och där väntade en ångbåt på oss.
Precis när vi kom in på varvsområdet, dök Håkan Johansson upp och ställde några obehagliga frågor. Vilken däckdimission vi hade. Vilken färg och nummer som "kontrollmärket" hade.

Därefter såg vi på håll att Håkan gick med en käpp och uppmanade bilarna att köra fram till käppen. Någon sa; Oj, vad han var noga. Bilarna ska tydligen stå exakt på rad.

Men, det visade sig vara en tävling. Vi skulle köra så nära käppen som möjligt utan att köra på den. Eftersom jag gärna vill vara på den säkra sidan så stannade jag 17 cm från pinnen.

Ångbåtsturen ska bli spännande. Eldaren hade inte kommit än men den övriga besättningen hade redan börjat elda pannan för att få upp ett ångtryck. Precis när vi hade lämnat kajen, dök eldaren upp och fick vinka en hälsning till oss. Resan gick bra fast eldaren var kvar på land.

Efter båtresan kunde vi sitta ute i solen och njuta av kaffe och en kaka.

Norrköpings Ångbåtförening grundades 2000. De kör passagerar trafik på Göta Kanal i sommar från Söderköping. S/S Moa är byggd i slutet av 1800-talet. Hon gick som "varpbåt" på någon norrländsk älv.
Den har en tvåcylindrig Breding-ångmaskin på 10 ånghästkrafter. Tar max 12 passagerare. Fart 6 knop. Två mans besättning, befälhavare och eldare. Längd 10,5 m, bredd 2,6 m och deplacement cirka 7 ton.

Vi lämnade varvet och fortsatte enligt vägbeskrivningen. Ett trevligt inslag under färden till nästa etappmål, var att samtidigt pågick ett rally för veteranmotorcyklar. Helt plötsligt så var vi omringade av motorcyklar. Men vi hade inte samma mål varför vi åkte åt olika håll vid en rondell.

Färden gick ut genom den undersköna landskapet. En mjukt slingrande väg och till slut övergick den till en grusväg, och då visste vi att vi kommit rätt.

Vid strutsfarmen fanns en stor plan med plats för oss alla att ställa upp oss. Vilken fin utsikt man fick när man stod vid ladugårdens port och såg ut över fälten. Sänkte man blicken något så var det som ett hav av Rolls och Bentley bilar.
Senare kom en buss full med folk. Jag tror att de tittade mer på bilarna än strutsarna.

Men, tillbaka till strutsarna. Niclas Nordqvist hälsade oss alla välkomna. Han berättade om bakgrunden till deras verksamhet. Antalet strutsfarmar var inte många när de startade upp sin verksamhet.

De köpte några avelsdjur och deras inriktning är att de ska själv avla djur och föda upp dem. Det första avelsdjuret de köpte kostade 40.000 kr.

Avelsstrutsarna lever i skiljda grupper. En hane och tre hönor i en grupp. Om hanen är mycket aktiv kan han få ytterligare hönor.

Just nu pågick äggläggning och vi fick se ett exempel på detta.
De tar undan äggen varje dag och lägger dem i särskilda äggrum.
Hönorna slutar lägga ägg om inte äggen plockas bort.

Efter ca 14 dgr ser de vilka ägg som är befruktade. De obefruktade äggen plockas bort och töms. Av de tomma skalen gör de sedan olika konstföremål som tex lampor.

Vi fick se en kyckling som föddes kvällen före, som sonen i huset visade upp. Dessutom en kyckling som just nu var på väg ur sitt ägg. Kycklingen fick hjälp (när vi såg på) att komma ur den sista delen.
Oj, vad kallt det blev.

Nu var det tid för lunch.
Vad äter man på en strutsfarm må hända?
Naturligtvis struts. Vi fick smaka på grillad struts och även rökt.
Strutsköttet är mörkt och mycket mört.
Smaken var utmärkt. Vi bestämde oss direkt att strutskött måste vi prova hemma. Viss omvärdering skedde när vi sedan besökte gårdsbutiken och såg vad kilopriset var.

Vi lämnade strutsfarmen och åkte vidare mot Häradshammars Bygdegård. Här skulle vi besöka Zarah Leander museet.

Denna kvinna var en legend och här hade man samlat ihop många skiftande föremål som beskrev hennes liv. Besöket blev extra intressant eftersom Zarah´s sekreterare Brigitte Pettersson var där och kunde berätta mer och svara på frågor.

Färden gick vidare till en färja som skulle ta oss över Bråviken. Det var mäktigt att se så många Rolls och Bentley på färjan. Båtfärden var kort och på andra sidan kunde vi snabbt ta oss tillbaka till hotellet.

Det var skönt att sitta i solen och smaka på en kall öl. Det berättades ett flertal historier. Har du hört den om .......

Snabbdusch och byte av kläder.

Drinken serverades i baren och vi fick tillfälle att prata om dagens upplevelser. Någon kunde inte hålla sig till ämnet utan måste prata om verkstadsupplevelser med bilen. Hustrun spände ögonen och samtalsämnet återgick till dagens händelser.

Till förrätten fick jag och flera andra en snaps. Allt smakade mycket bra. Göran Berg hälsade alla välkomna och speciellt de som var här för första gången.

Varmrätten var med lamm. Det var tur det, eftersom struts hade vi redan klarat av. Lammet var gott med svamp och rödbetor.

Efterrätten tyckte jag var bra. Gillar inte sånt som är överdrivet sött. Den här var bra. Åt upp hustrun´s också.

I matsalen fanns ett prisbord. Fullt med priser som Clubshopen, Anders Rohdins och Malmquist & Edling sponsrat med.

Vandringspriset gick till Karl-G Giertz.

Själv kunde jag slappna av. Var 17 cm från käppen, visste inte färgen på kontrollmärket bak mm. Kunde slappna av och njuta av kaffet.

Andra fick gå fram och fick välja. Det var inte lätt för dem eftersom det fanns mycket att välja på.

Helt plötsligt hör jag att mitt namn nämnas. Jag som ligger sist tillsammans med en annan kamrat som också kom sist, ska välja.
Clifford var överlycklig och vi gick fram och valde från det stora prisbordet.

Även jag kunde åka hem med ett pris. Trevliga rallyn, det här.

Söndag morgon
Sovmorgon - fin frukost - lugnt och fint.

Tågolycka 1918. Nu kan vi lägga till tågolycka 2009 under vår besök.
På rälset utanför låg ett rådjur.

Årsmöte
Innan årsmötet hade Clifford och Siw utförsäljning av Clubshopen.
Det var ett tillfälle till att fynda. Handeln var stor och alla blev nöjda.

Göran Berg hälsade alla välkomna till Årsmötet.
Årsmötet genomfördes med omval samt nyval till styrelsen.
Nästa årsmöte diskuterades livligt och olika förslag kom som får vidareutvecklas av styrelsen.

Nu var det tid för ett vägval igen.
Åka till Löfstad slott eller åka hem direkt.
Eftersom vi har några mil hem så valde jag och Maj-Britt att åka hemåt. Hoppas att ni som besökte Löfstad Slott fick en trevlig upplevelse. Själva är vi väldigt nöjda med allt.

Det blev ett 50-tal deltagare och 26 bilar.

Vid pennan/datorn
Roberth Nironen
Gävle

Klicka här till fler bilder