Greasy Fingers Day # 5
Lördag 25 Oktober 2008, kl 13.30

Denna gång besökte vi
Möbelsnickarmästare Neil Jonsson
Neil Jonsson Snickeri AB i Almunge.

Neil är specialist på träbehandling,
och trä finns det det mycket i våra bilar...

Vi blev 17 stycken som kunde lyssna på Neil när han berättade om allt om trä, plast, lim, fanér, temperaturer, vatten, slippapper, lim, plast, lack och göra om, börja om från början och börja om från början.
Här en instrumentpanel från en bil från början av 60-talet. När han granskade detta upptäckte han att Rolls-Royce återigen varit först i utvecklingen av bilar.

Panelen innehöll plast eller ett plastliknande material. Det var inte trä rakt igenom.

Det gick sus genom församlingen.
Plast i panelen på en Rolls. Var detta möjligt.
De var tidigt ute med att använda plastmaterial på ett sätt som inte var i ögonfallande.

Men för Neil, innebar det att han måste ta hänsyn till dels plastets egenskaper och dels trämaterialets egenskaper när panelen ska renoveras.
Alla ni som varit på garageträffar hos Clifford i Täby vet att han håller på med en gammal Rolls. Förutom att han själv ska sy ett nytt innertak så ska han även försöka sig på panel arbeten.
Clifford berättade om sina sina misstag och Neil visade hur man gör när två bitar ska passas ihop.
Naturligtvis blev resultatet perfekt. Man ska inte använda en kniv, utan en fanérsåg.
Neil berättade om sitt företag och vad de gör. Huvuddelen av deras arbeten är helt och hållet special arbeten. Det är designers som vill ta fram prototyper på sina skapelser och det är företag som vill ha speciella inredningar.

En del är att arbeta med träarbeten i bilar och båtar.

Under kaffestunden blev det en livlig diskussion om hur man ska hantera materialet. Vilket slippapper som ska användas, när och hur man ska undvika att slipa bort fanérringen.

Skillnad på tjockleken av fanér idag och igår. Vilket lim som ska användas och vilket lack.
Ofta kom begreppet vatten in.
Min slutsats av det som sas var: undvik vatten.
Allt som har med vatten att göra har en negativ inverkan på träfanéer.

Det bjöds på kaffe och kanelbulle. Det satt bra.

Till träffen hade några av oss valt att ta med finbilen. Synd bara att fler inte tagit finbilen eftersom vädret var så bra.

Bara närvaron av finbilar leder till många bra och intressanta samtal.
Vid en sådan här träff är det omöjligt att låta bli att prata om våra bilar.

Silver Wraith II 1980

Här är det Tommy från Gävle som fått öppna sin motorhuv.

Reima berättar om sina erfarenheter kring hur man justerar förgasarna. Det pratas om vakum och spjäll. Täta slangar mm.

Hur trevligt man än har, så kommer stunden när man ska bryta upp och vända hemåt
Tommy och jag satt i bilen hem och gick igenom vad vi hade fått till oss idag.

Informationen om träarbeterna i våra bilar var mycket bra. Det var mycket som vi lärt oss.

Men, allt detta runt omkring. Vi pratade om förgasarinställningar, hydraliken, broms och hydralikoljan, prisnivåerna hos olika säljare,

Tack till Anders Malmqvist och Niel Jonsson som gjorde denna dag möjlig.

Vid pennan/datorn
Roberth Nironen
Gävle
   
   
   
   
   
   
   
www.rrec.se